Jak se v zimě postarat o vůz a jezdit bezpečně?
V zimě se z cesty autem může stát adrenalinový zážitek. Stačí podcenit počasí, stav vozovky nebo samotnou přípravu auta a můžete se ocitnout na krajnici s vybitým akumulátorem, uvízlí v kopci nebo přinejhorším způsobit nehodu. Ještě než do zimní sezóny vjedeme naplno, vyplatí si připomenout si základní pravidla pro bezpečné cestování po zimních silnicích.
Zda vaše cesta proběhne zcela hladce, závisí nejen na vašem jízdním stylu, ale i na samotné přípravě auta před cestou. „Absolutním základem jsou samozřejmě kvalitní zimní pneumatiky. Ty jsou ostatně povinné ze zákona, a to v období od 1. listopadu do 31. března v případě, že je na silnici souvislá vrstva sněhu, led či námraza nebo se dá vzhledem k počasí předpokládat, že takové podmínky nastanou,“ podotýká Petr Vaněček, provozní ředitel společnosti AURES Holdings, provozující sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
Samotné zimní pneumatiky musejí mít hloubku dezénu minimálně 4 milimetry. Důležité je také jejich stáří, protože časem tvrdnou a následně ztrácejí přilnavost. Proto se je doporučuje používat maximálně 5 let a poté je vyměnit. Tvrdá zimní pneumatika totiž dokáže klouzat jako po ledu i když je třeba jen mokrá vozovka.
Štěstí přeje připraveným
Ještě než vyrazíte, zkontrolujte si, jak se má vyvíjet počasí, a do auta si pro případ potřeby dejte i deku, jídlo, pití a v případě jízdy do horských oblastí by neměly chybět ani sněhové řetězy. „Pokud si do kufru preventivně naložíte i startovací kabely, budete mít jistotu, že vás nezaskočí ani případný problém s autobaterií,“ radí Vaněček. Baterie se totiž vlivem nízkých teplot nebo dlouhého stání vybíjí a pokud už neí v ideální kondici, nezachrání ji ani občasné krátké projížďky, během nichž se nestihne nabít. Akumulátor udržíte ve formě pravidelnou delší cestou nebo nabíječkou či pro tento případ vyvinutou udržovačkou akumulátoru, na níž lze baterii nechat připojenou bez demontáže z vozu a to tak dlouho, jak budete potřebovat.
Až se jednoho dne probudíte do bílého rána, vyrazte k zaparkovanému autu co nejdřív a dejte si záležet na odklizení sněhu a námrazy. Omezený výhled má na svědomí spoustu nehod, stejně jako sněhové či ledové čepice na střeše, které mohou během jízdy ohrozit okolo jedoucí auta, ale i chodce – navíc zákon jasně nařizuje vozidlo před jízdou od sněhu očistit! Za špatně očištěný vůz vám hrozí pokuta. Určitě se vyplatí mít ve vozidle kvalitní škrabku a smetáček, stejně tak se může hodit třeba rozmrazovač skel.
Aby vaše vozidlo trpělo zimním posypem soli a působením sněhu a vody co nejméně, pečujte o něj a pravidelně jej myjte, včetně podvozku. Pozor však na mrazy – pokud se teplota pohybuje pod -5°C, raději mytí odložte nebo auto pořádně zahřejte jízdou. Po umytí je vhodné vysušit stěrače, zámky a prostor dveří, aby nepřimrzly – zde může pomoci přípravek proti přimrzání těsnění dveří. V zimním období je ideální mít ve vozidle gumové koberečky, z těch nezapomínejte vylévat vodu a pokud to půjde, omyjte je či otřete mokrým hadrem.
Pozor také na samoobslužné myčky jenž mají některé programy s horkou vodou – tu byste v mrazech na mytí vozu používat neměli! Kromě jiného tím trpí i lak, což může mít časem za následek jeho poškození (praskání a odlupování). Pokud jsou na to vhodné podmínky, je dobré po umytí aplikovat vosk, který zlepší ochranu karoserie automobilu v náročných zimních podmínkách.
Auto versus sníh a led
Při samotné jízdě berte v potaz, že vůz na vozovce pokryté vodou, sněhem a v nejhorším případě ledem má podstatně delší brzdnou dráhu. Nechte si proto skutečně bezpečný odstup od vozidla před vámi. Se sněhem a břečkou se pojí i nebezpečí vzniku kolejí. Ocitnete-li se v nich, pamatujte, že při jejich přejíždění může snadno dojít ke smyku či sesunutí auta do boku, což může mít třeba v úzké ulici s podélně zaparkovanými vozy nemilé následky, a to i v případě jízdy malou rychlostí.
Kluzká vozovka vás může zaskočit i v případě prudkého brzdění. Při něm se mohou zablokovat kola a auto může dostat smyk. „Ačkoli je dnes většina vozů vybavena ABS a k zablokování kol nedojde, je bezpečnější jezdit plynule a využívat brzdění motorem, hlavně při jízdě z kopce. Riziko smyku číhá i v zatáčkách – recept, jak se mu vyhnout, zní: před zatáčkou zpomalit, zařadit nižší rychlost a opatrně zabočit,“ dodává Vaněček.
Velkou výzvou se může při sněhové pokrývce stát i jízda do kopce. Abyste v něm neuvízli, vyjíždějte ho pomalu a plynule. Když se to přece jen nepovede a vy zůstanete stát, rozjet se nahoru bude patrně problém. Pomohou vám s ním sněhové řetězy nebo varianta sjet zpátky na rovinu a zkusit to znovu. Pokud se vám stane, že v kopci zastavíte a vůz se sám rozjede dozadu, pamatujte, že pokud stojíte na brzdě, je auto prakticky neovladatelné – i při tomto nechtěném couvání tedy může být třeba občas brzdový pedál uvolnit, aby šlo upravit směr vozu. Totéž samozřejmě platí i pro sjíždění z namrzlého kopce, kdy se zablokovanými koly nemůžete auto řídit a je tedy třeba občas brzdu uvolnit a volantem udat vozu směr.
Ačkoli bychom za volantem měli být předvídaví, rozvážní a ohleduplní po celý rok, ve zhoršených zimních podmínkách to platí dvojnásob. Zachováte-li v chladném počasí i chladnou hlavu, jízda zimní krajinou vás nemusí zaskočit.
Odkazy v článku vedou na náš eshop KvalitniDily.cz kde najdete téměř 2000 produktů pro motoristy