Jak se testovala Škoda Kushaq a čím se liší od evropských SUV?

Jezdilo v poušti, ve velehorách i po cestách rozbahněných monzunovými dešti. Vše pod bedlivou kontrolou. Zjistěte, co vše muselo nové SUV Škoda Kushaq podstoupit, než se vydalo za indickými zákazníky a proč má klakson jinde než ostatní vozy Škoda.

Zkušební vozy Kushaq v Indii spolykali téměř 1,7 milionu kilometrů. Jízdní zkoušky a laboratorní testy jsou důležité nejen při vývoji, ale i při následné homologaci nového modelu. Na indické zákazníky mysleli vývojáři od samého počátku.

To potvrzuje Rishiraj Arora, inženýr, který na projektu Kushaq pracoval od jeho počátků až právě po jízdní zkoušky. „Působil jsem v hlavním sídle automobilky v Mladé Boleslavi, a tak jsem mohl přispět indickým pohledem a vysvětlit drobné nuance, které indičtí zákazníci považují, nebo nepovažují za podstatné,“ vysvětluje.

„Zkoušky v Indii se zaměřují i na národní specifika,“ doplňuje Petr Filip z technického vývoje, který v Indii řídil vývoj celého vozu a homologaci. Kushaq najezdil velké porce kilometrů při vysokých teplotách v pouštích státu Rádžasthán, zakusil vysokohorské podmínky s řidším vzduchem v Himálaji či v pohoří Nilgiri. Samozřejmě ochutnal i městský provoz v nejlidnatějších indických městech.

Ať se práší před kočárem
Aby vůz vyvíjený pro potřeby indických zákazníků obstál opravdu za všech situací, mysleli technici i na jízdu po prašných silnicích. „Postup je obvykle takový, že testovaný vůz jede za jiným autem, které na něj práší,“ popisuje Filip. Mezi další specifika patří také silnice zaplavené monzunovými dešti. Kvůli sezónním záplavám například nemá model Kushaq klakson umístěný na obvyklém místě dole za předním nárazníkem, ale mnohem výš za maskou chladiče.

Nový vůz pro Indii musí být připraven také na popojíždění v dopravních zácpách přelidněných velkoměst. Navíc v kombinaci s řidičskými zvyklostmi mnoha indických šoférů – ti například neradi řadí, a často se tak třeba rozjíždějí na druhý rychlostní stupeň. Zácpy proto představují velkou zátěž pro spojku, která musí v dlouhodobých zátěžových zkouškách obstát na výbornou.

Na míru je pro indické zákazníky Kushaq „ušitý“ také v interiéru, i na to bylo při vývoji a zkouškách třeba myslet. „Indové mají rádi velké mobilní telefony, proto musí být v interiéru prostor na jejich odkládání. Ve všech dveřích jsou schránky na uložení litrových lahví s vodou, které si posádka do auta bere. A na přístrojové desce najdou místo na umístění talismanu,“ vysvětluje Filip.

Dílna pro celý koncern
Indičtí řidiči rádi sedí vysoko a hodně blízko volantu – vývojáři a zkušební technici tak musejí zajistit a prověřit, že všechny ovládací prvky jsou dobře dosažitelné i při takto nastavené sedačce. Při vývoji a testování nového SUV pomohla i nově vybudovaná centrální dílna vývoje v technickém středisku v Púně. Jde o komplexní prostor pro různé zkoušky, testuje se tu například elektronika či akustické vlastnosti.

Probíhá zde také kompletní příprava na zkoušky v terénu. Na ně totiž v drtivé většině případů musí auto vyrazit osazené různými měřidly a senzory nebo kamerami. Po návratu z testovací jízdy je nutné data z nich vyhodnotit.

V dílně lze rovněž vyměnit motor nebo jiné díly a technici v ní mohou využít také takzvaný breadboard. Ten umožňuje zapojit a zkoušet kompletní elektroinstalaci, ovšem mimo samotný automobil. Škoda Auto v projektu India 2.0 zodpovídá za aktivity celého koncernu Volkswagen, centrální dílnou vývoje proto procházejí i vozy jiných značek. Dílna je připravuje například na homologační zkoušky v Indii.

„Centrální dílna vývoje sdružuje techniky se zkušenostmi z koncernu Volkswagen i řady jiných automobilek. Já to místo vnímám jako jednotu v rozmanitosti, v níž společně vytváříme skvělé výrobky pro Škoda Auto,“ říká Sourabh Gupte, vedoucí prototypového oddělení EGV v Púně.

Vše o Škodě Kushaq se dočtete ZDE

Mohlo by se vám líbit...