Jak funguje samočinné přepínání světel?

Řidič si na to zvykne rychle: světla nastaví do automatického režimu a dál se o ně nestará. Jak to ale funguje? Kdy se světla sama přepnou? Prozkoumejte tuto neviditelnou funkci s viditelnými výsledky.

Automatický režim světel je u novějších automobilů oblíbenou a stále více rozšířenou výbavou. Řidič totiž díky němu nemusí na osvětlení vozu prakticky vůbec myslet. Pokud tedy má řidič tento režim aktivovaný, nemusí se starat o zapínání či vypínání světel při každé jízdě a za bílého dne svítí jeho vůz takzvaným denním svícením.

„Předepsané jsou časové limity, v nichž musí světla automobilu zareagovat na změnu světelných podmínek a případně přepnout z denního svícení na noční režim,“ vysvětluje Boris Trávník, koordinátor elektroniky vnějšího osvětlení vozu v Technickém vývoji Škoda Auto.

Jak funguje automatický režim světel
Například u automobilů značky Škoda se při vjezdu do tunelu z denního svícení na potkávací světla přepne do dvou sekund. To, že se venku změnily světelné podmínky a je potřeba aktivovat noční režim jízdy vozu, pozná senzor umístěný za předním sklem v patě vnitřního zpětného zrcátka, případně senzor ve středu přístrojové desky za čelním sklem. Druh senzoru je závislý od konfigurace výbavy vozu.

Senzor neslouží jen pro ovládání světel, sbírá i údaje pro stěrače či klimatizaci, v případě světel v něm fotodiody snímají světelné podmínky kolem vozu. Dodané údaje pak vyhodnocuje BCM (Body Control Modul), což je řídicí jednotka provádějící výpočty a předávající pokyny dál, například světlometům. Modul mají škodovky umístěný pod přístrojovou deskou, poblíž pojistkového boxu.

RLFS senzor (zkratka RLSF je vytvořená z německých slov pro déšť, světlo, vlhko a slunce) v patě zrcátka snímá jak světlo, tak i infračervené spektrum a na základě lomu světla rovněž pozná, zda je vlhko, nebo prší. V tomto případě senzor vyšle modulu BCM jasný požadavek, zda má světla nebo stěrače aktivovat, či deaktivovat.

Jednodušší varianta světelného senzoru umístěného na přístrojové desce sleduje pouze spektrum viditelného světla v okolí vozu. „Parametrizace obou variant senzorů jsou nastaveny tak, že elektronika rozezná třeba vjetí do tunelu od jízdy po silnici lemované alejí stromů, jinými slovy, zda auto vjelo do tmy, nebo jen do stínu,“ vysvětluje Trávník.

Stmívání nebo jízda tunelem nejsou jediným spouštěčem pro přepnutí z denního svícení na potkávací světla. Pokud se manuálně nebo automaticky spustí stěrače a stírají jednu minutu, vydá elektronika pokyn pro změnu osvětlení z denního na noční režim také. Jediné osvětlení, které je nutné ovládat manuálně, jsou mlhová světla. Nezapomínejte je zapnout při snížené viditelnosti, avšak tu nepředstavuje běžný déšť, jak si řada motoristů chybně myslí!

Automatický režim a full LED Matrix světlomety
Automatický režim světel přináší řidičům pohodlí a možnost soustředit se na jízdu. „Řidič se nemusí, až na mlhu či silný déšť, ve dne starat o to, jestli světla zapnul, nebo ne, nebo jestli svítí správně,“ přibližuje Boris Trávník. „V noci pak automatický režim přizpůsobuje činnost světel jízdnímu režimu,“ popisuje další funkci, kterou nabízejí moderní full LED Matrix světlomety ve vozech Škoda. Tyto světlomety zajišťují maximální viditelnost pro řidiče a brání oslnění protijedoucích vozidel.

Automatický režim aktivujete ve většině vozů otočením ovladače světel do pozice Auto. Škoda Octavia čtvrté generace má světla více automatizovaná a pro jejich ovládání slouží tlačítkový modul: při stání vozidla nabízí režimy Auto, potkávací světla, obrysová světla nebo úplné vypnutí. Za jízdy je pak možné volit jen mezi režimem Auto a potkávacími světly. To zabraňuje tomu, aby řidič nechtěně během jízdy světla úplně vypnul. Ať po jízdě vypnete zapalování s jakýmkoli aktivovaným režimem světel, při příštím spuštění zapalování se automaticky aktivuje režim Auto.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.