Ikony v novém kabátě: Škoda Ferat znovu ožívá

Historie mladoboleslavské Škody je plná zajímavých vozů. Ovšem speciál jménem Ferat mezi nimi zaujímá zvláštní místo. Stal se filmovou hvězdou a nyní inspiroval mladého designéra k vytvoření moderní verze.

Auto, které původně vzniklo jako sportovní koncept a prototyp Škoda 110 Super Sport, se nakonec kvůli hlavní roli v českém filmu Upír z Feratu přerodilo v temnou hlavní hvězdu filmového hororu. A že je Škoda Ferat uhrančivá dodnes, dokazuje příběh jejího znovuzrození, za nímž stojí francouzský designér Baptiste de Brugiere.

„Asi před třemi lety jsem měl možnost poprvé navštívit depozitář Škoda Muzea. A tam jsem poprvé spatřil Ferat, který mi učaroval. Takže když jsem se dozvěděl o projektu Ikony v novém kabátě, ihned jsem se přihlásil, že připravím právě jeho novodobou interpretaci,“ říká Baptiste.

Podle svých slov se Baptiste snažil ve své představě o novodobém „krvežíznivém“ speciálu zachytit především první dojem, který v něm auto zanechalo. „Je to ta půlsekunda, než váš mozek začne design analyzovat. V tom okamžiku na vás zapůsobí některé prvky, které jsem se snažil zachovat,“ vypráví Baptiste. Důležité tedy podle něj byly základní proporce s malou výškou vozu, „špičatá“ střecha a obří zadní spojler. „Některé tyto prvky jsem dovedl trochu do extrému, abych mohl dát autu další moderní prvky,“ říká.

Nebyl to ale jednoduchý úkol. Jednou z věcí, kterou se totiž Baptiste pro zachování charakteru rozhodl do své moderní interpretace přenést, jsou od předního blatníku směrem vzad klesající linie vozu. „To je něco, co v současném vnímání dynamického designu nemusí působit zrovna dobře. Dnes je vzorem dynamiky šelma připravená ke skoku, odtud pochází dnešní svalnaté linie s mohutnější zádí,“ popisuje Baptiste, s čím se musel vyrovnat.

Boční linky tedy nějakou dobu ladil a vymýšlel, jak je vyvážit a učinit moderními. Výsledek je fantastický, ostře řezaný vůz bez pochyby na Ferat odkazuje, přitom působí jako supersportovní vůz budoucnosti. „Teprve poté, co se mi podařilo dát tyto základní proporce dohromady, jsem začal pracovat na dalších detailech,“ vysvětluje Baptiste.

A i ty stojí rozhodně za to. Ve špičaté přídi s velkou maskou chladiče můžeme jasně tušit odkaz na designový jazyk aktuálních vozů Škoda. Baptiste k tomu využil především typický prvek zvaný „Škoda Power Dome“, tedy onen vyvýšený prolis na kapotě, který je tu opět velmi zdůrazněn. A originální čtveřice LED světlometů? „To je přece odkaz na upíří špičáky,“ směje se Baptiste.

Škoda Ferat
Tento jedinečný sportovní automobil vznikl kvůli hlavní roli v českém filmu Upír z Feratu. Auto původně vzniklo coby prototyp v roce 1971 jako Škoda 110 Super Sport a už tehdy zůstalo u jediného exempláře. Později pak vzhled prototypu upravil pro účely natáčení filmu český malíř, grafik a automobilový nadšenec Theodor Pištěk (mimo jiné držitel Oscara za kostýmy k filmu Amadeus).

Původní Škoda Ferat je ozdobou Škoda muzea

 

Pod jeho vedením dostal vůz černý lak, nové čelní i zadní světlomety a masivní zadní spojler. Pod kapotou se nacházel čtyřválec o objemu 1,1 litru o výkonu 54 kW. Premiéru měl vůz na stříbrném plátně v roce 1981, tedy před čtyřiceti lety.

Baptiste de Brugiere a původní Škoda Ferat

Mohlo by se vám líbit...