Hyundai je další, kdo chystá závodní elektromobil – proč?

Tovární tým Hyundai Motorsport již nějakou dobu pracuje na závodním elektromobilu. Ať už se vám to líbí nebo ne, výstavní premiéru bude mít už za pár týdnů na autosalonu ve Frankfurtu.

Kdo se letos vydá do Německa na autosalon ve Frankfurtu, bude mít příležitost vidět nejen řadu nových vozů a elektromobilů pro běžný provoz, ale třeba i závodní elektromobil z pera korejské automobilky Hyundai. Ta se tak stala další značkou, která se bude snažit své elektromobily určené pro běžný provoz propagovat i na závodních tratích. Je ale něco takového vůbec možné? Vždyť závody, to je adrenalin a na jeho tvorbě má nemalý vliv nejen rychlost, ale i zvuk závodních motorů – nebo je snad něco adrenalinového na tlumeném bzukotu elektromotoru?

Zatímco na veřejných komunikacích mohou být elektromobily jednou z cest, tedy jedním z několika používaných pohonů, na závodních drahách mohou mít za následek jedině úbytek diváků. Nakonec by to mohlo mít v budoucnu za následek i konec některých motoristických disciplín – tedy pokud se budou předpisy stále více ohýbat ve prospěch elektromobilů. Některým automobilkám ale nejde o zachování krásy motoristického sportu, o to adrenalinové kouzlo, když kolem vás proletí skutečný závoďák s motorem řvoucím ve vysokých otáčkách. Slepě se podřizují nesmyslům z pera Evropské unie a pak to ještě chtějí tahat na závodní tratě!

Nakonec v tiskové zprávě Hyundai doslova píše: „Motorsport se posouvá směrem k hybridní technologii a elektrizaci a v posledních letech se také pustil do nového teritoria zavedením elektrických a hybridních sérií a předpisů. Tato vzrušující nová kapitola slibuje představení mimořádných schopností automobilky Hyundai, jejích ekologických a technologických kladů a neochvějné vášně pro motoristický sport.“

Co myslí tím posunem v motorsportu? Formuli E, která nikoho nezajímá, a jejíž monoposty se dobíjejí z generátorů se spalovacími motory – jen se o tom nesmí mluvit? Nebo snad na neurčito odloženou kategorii elektromobilů ve světovém šampionátu v rallycrossu? Asi jediná značka, která chtěla stavět rallycrossový elektromobil byl Peugeot. A pak tu máme Volkswagen se svou elektrickou plackou, jíž si nejspíš v automobilce Hyundai vzali jako příklad – jenže může vůbec fungovat propagace sériově vyráběných elektromobilů pomocí motorsportu, který nakonec lidi přestane zajímat, protože se z něj vytratí adrenalin?

Už hybridní speciály jsou na hraně, což je jasně vidět na 24 hodin Le Mans – speciály ze špičky téměř neslyšíte, jen takový šustot a jsou pryč. Skutečný zážitek přijde až se speciály s klasickým pohonem bez hybridní technologie, to člověku sjíždí mráz po zádech, když jedou kolem. Ale dobrá, řekněme, že tu máme jeden významný závod, jednu náročnou vytrvalostní sérii a v nich jednu kategorii pro hybridní vozy – nakonec na tom není nic špatného. Tak si pro elektromobily nechte trapnou Formuli E a neotravujte život skutečným fanouškům motoristického sportu tím, že budete elektromobily cpát všude!

Kdo dočetl až sem a chce se dozvědět více o chystaném závodním elektromobilu z pera týmu Hyundai Motorsport, může přejít na stránky našeho partnerského magazínu RacingLife.cz kliknutím ZDE.

Nebo se můžete nejprve kouknout na první video, trochu odhalující vůz.

Mohlo by se vám líbit...