Fabia první generace: Jak vznikala a jak mohla vypadat

Škoda Fabia čtvrté generace poprvé ukázala svou siluetu. V technologii i designu udělá výrazný krok vpřed. Připomeňme si, jak ještě v minulém století vznikala první generace i jak mohla vypadat.

Čtvrtá generace oblíbeného modelu Fabia dostane podle první zveřejněné siluety nové proporce a slibuje vyšší bezpečnost i větší zavazadlový prostor. Využívá koncernovou modulární platformu MQB-A0 určenou pro malé vozy s motorem umístěným vpředu napříč. Díky ní narostla čtvrtá generace oproti předchozím ve všech směrech. Například zavazadlový prostor novinky, kterou Škoda plně odhalí na jaře, proti předchůdkyni naroste o 50 litrů. Tužší karoserie a moderní sada bezpečnostních a asistenčních systémů by pak měla zvyšovat aktivní i pasivní bezpečnost.

Čtvrtá generace Fabie bude mít pod kapotou moderní benzinové motory EVO s nízkou spotřebou paliva i nízkými emisemi CO2. Spolupracovat budou s manuální převodovkou nebo sedmistupňovým automatem DSG. Fabia čtvrté řady tak bude patřit k nejuniverzálnějším modelům svého segmentu, podobně jako tomu bylo u první generace představené v roce 1999.

Nová technika i design
Fabia ve své první generaci navazovala na modely Favorit a Felicia, jejichž kořeny sahají do 80. let, a ještě před změnou milénia se v podstatě stala českou definicí malého městského i rodinného vozu pro 21. století. Také jméno nového modelu odkazovalo počátečním písmenem F na své předchůdce. První Škoda Fabia se stala prvním moderním vozem značky Škoda segmentu B (v anglofonních zemích také nazývaným jako supermini), který vznikl už plně pod taktovkou koncernu Volkswagen. Úplně prvním modelem plně vznikajícím pod taktovkou koncernu Volkswagen ale byla větší Octavia.

Fabia první generace dostala od konstruktérů ve své době nejmodernější koncernovou platformu pro malá auta označovanou PQ24. Šlo tedy o skutečně zbrusu nový model, který měl v porovnání s předchůdci jak novou techniku, tak samozřejmě design. Navíc hlad po moderních vozech byl v naší zemi stále ještě jen pár let po pádu železné opony skutečně velký, a tak se motoristická veřejnost nové škodovky nemohla dočkat.

Skica Václava Capoucha

Zadání bylo zdánlivě jednoduché. „Dostali jsme základní rozměry a technické požadavky vyplývající z platformy, naším úkolem bylo nakreslit moderní, ale stále poměrně konzervativní malé auto,“ vzpomíná Václav Capouch, který v designovém týmu Škoda Auto zastával funkci koordinátora designu exteriéru. Nakonec paralelně vznikly tři varianty designu. Kromě té od Václava Capoucha, vznikly také verze Belgičana Luca Donckerwolka a Brazilce Raula Pirese.

Tři různé interpretace od tří různých designérů tehdy přinesly první představu o budoucím modelu Fabia, přičemž společné jim bylo, že především v zadní části střechy a oblasti zadního okna byla karoserie výrazně zaoblenější než v konečném provedení. Ačkoli se jednotlivé návrhy lišily, přece jen v nich lze vypozorovat i několik společných prvků: výraznou linii boků s čistou a rovnou plochou nebo oddělení boků vozu od ostatních ploch jednou výraznou linkou, která se táhne od předního nárazníku až po zadní světlomety.

Luca Donckerwolke původně kreslil výrazně oblejší vůz

Interní soutěž
Automobilka zprvu nechala rozvíjet vizi vozu všechny tři designéry. Taková interní soutěž je v těchto případech zcela obvyklá a má pomoci přinést více nápadů a zhodnotit některé možnosti vývoje designu. Navíc se postupně objevují připomínky a požadavky od vedení. „Na počátku jsme na to tolik nemysleli, ale v průběhu vývoje se například objevil požadavek design chystaného modelu provázat s modelem Octavia, který Fabii předcházel, a vlastně tak definovat designový jazyk automobilky. Proto dostala Fabia svou charakteristickou čelní masku,“ popisuje Václav Capouch, jak první Fabia získala svou tvář.

Ranná skica Raula Pirese

Z interní soutěže vyšla vítězně verze Brazilce Raula Pirese, která se nakonec realizovala. Přesto vůz nese i rukopis Václava Capoucha a dalších členů týmu. „Návrh auta je samozřejmě týmovou prací, každý přispívá k některé z částí vozu. Já jsem tehdy pracoval například na světlometech. Jednotliví designéři ale obecně rozpracovávají detaily jako třeba kliky, kola, nárazníky a další,“ říká Capouch.

Capouchova první skica taktéž počítala s oblejšími tvary

Tři karoserie
Jedním z těch, kdo tyto různé detaily řešili, byl tehdy stále poměrně nováček v týmu, Daniel Petr. Ten měl například na starosti přípravu sportovní verze RS. „Už tehdy tu byla myšlenka, že bude Škoda s modelem Fabia závodit ve WRC, takže jedním z úkolů bylo dostat auto přes hranici čtyř metrů, která byla tehdy homologační podmínkou,“ vzpomíná Daniel Petr na důležitý detail zadání. „Přepracovával jsem proto přední nárazník, který je u RS oproti standardnímu provedení delší,“ vysvětluje.

První návrh Fabie RS ještě nese označení GTi

Zaměření na sportovní provedení vozu přivedlo Petra také k vytvoření dvou nakonec nerealizovaných verzí modelu Fabia: provedení GTC Coupé a GTC Roadster, u kterých bylo v podstatě hned jasné, že jde jen o cvičení. „Při vývoji jsme se vydali praktičtějším směrem, jasná byla příprava provedení kombi, tato varianta existovala už u předchozích modelů Felicia a Favorit,“ nastiňuje tehdejší směřování Daniel Petr. „Trochu překvapením pak byla verze sedan, která navázala na podobná cvičení z dob modelu Favorit s tím, že kategorie malých sedanů se tehdy zdála být perspektivní,“ dodává.

Daniel Petr nakreslil i jak by mohl vypadat kabriolet

Škoda Fabia mohla mít ještě další variantu, byť tentokrát nešlo o karosářskou záležitost. „Existují i skici vozu ve variantě pro značku Volkswagen. Koncern koketoval s myšlenkou, že by v této variantě model vyráběl a prodával v Mexiku,“ vzpomíná Daniel Petr.

První generace Škody Fabia jak spatřila světlo světa: dodnes těží z nadčasových tvarů

Nadčasový vzhled
Design Fabie první generace se povedl a setkal se s dobrým přijetím veřejnosti. „Auto dostalo jiný střih, než veřejnost očekávala, ale líbilo se. A líbí se vlastně pořád. Já ho stále považuji za celkem stylové. První Fabia podle mě vypadá i dnes moderně. Má čisté plochy, ostré hranky a velkou nadčasovost,“ hodnotí Daniel Petr vzhled s odstupem času. Připouští však, že jsou na voze detaily, které by i tehdy šly udělat jinak a dnes by možná působily lépe. „Někdy chcete změnit detail, ale na to musí navázat další a další změny v ostatních částech vozu,“ popisuje úskalí případných pozdních úprav designu Václav Capouch.

Interiér Fabie první generace je jednoduchý, přesto ani dnes nevypadá špatně

Auta podle něj ale z hlediska vzhledu zastarávají i co do použitých technologií, právě ty první verzi modelu Fabia nejvíc odlišují od nejmodernějších aut. „Design auta dneska dělají světla a kola. Hlavně u světel jsme tehdy neměli takové možnosti, jakými technika disponuje nyní,“ naznačuje Václav Capouch. Podobné srovnání má i pro interiér: „Tehdy přístrojová deska s jednoduchou kompozicí a jasnými tvary vypadala moderně, z dnešního pohledu je to řešení možná až naivně jednoduché,“ hodnotí dominantu interiéru Fabie první generace.

Další práce Raula Pirese, z nichž vyšel finální design Fabie první generace:

Mohlo by se vám líbit...