Elektromobil v zimě: žádné radovánky nečekejte

Elektromobilů sice v ČR nepřibývá takovým tempem jako v jiných evropských zemích, přesto jejich počty rostou. Navyšuje se tak i množství motoristů, kteří mají s čistě elektrickým pohonem zkušenosti v zimním období a nutno říci, že pokud neparkují elektromobil ve vyhřívané garáži, moc pochvalných slov od nich neuslyšíte.

V posledních dnech koluje na sociálních sítích fotografie ucpané zimní dálnice s otázkou „dovedete si představit, že na několik hodin uvíznete v koloně v elektromobilu?“. Ta otázka naráží na fakt, že krátká výdrž baterek zkrátka neumožní vytápět vůz a posádku včetně dětských pasažérů tak udržet v teple a relativní pohodě – to může být v zimním období opravdu velký problém.

Jak ale už řada elektromobilistů zjistila, i mnohem běžnější situace mohou v zimě přinést řadu nechtěných zážitků. Pomineme-li fakt, že se někteří majitelé už setkali s úplným „zamrznutím“ elektroauta, a to dokonce i když bylo připojeno do zásuvky, je zde velký problém s rychle se zkracujícím dojezdem při zapnutém vytápění. „Mám to auto půjčené a po několika dnech ho mám plné zuby,“ rozčiluje se pan František, bydlící kousek za Prahou a pracující v Praze, po naší otázce, jak je s vozem spokojený. „Nesmím si ani ráno po cestě do práce zapnout topení, abych věděl, že dojedu do zaměstnání a zpět bez potíží,“ vysvětlil řidič zánovního elektromobilu.

Řada zkušeností je přitom mírnějších ale pro motoristy i tak dost odrazujících. „Sice bydlíme v rodinném domě, ale ta nutnost neustále auto připojovat na nějaký kabel je strašně otravná, nemluvě o době nabíjení. Četnost nabíjení navíc v zimě značně roste,“ vysvětluje pan Milan ze Středočeského kraje. Oba pány k úvahám o elektromobilu přiměla prozatimní možnost parkování zdarma v pražských ulicích, kam dojíždějí za prací, jak ale přiznali, velkým rozčarováním pro ně bylo razantní zkrácení dojezdu na dálnici a nyní i v zimním období.

„Nijak slavné to není ani s veřejnými nabíjecími stanicemi, kterých je málo a navíc je mnohdy blokují bezohlední řidiči vozů se spalovacími motory, jednou mě na dálnici svou bezohledností vypekli i testovací řidiči se Škodami Enyaq Coupé, kteří obsadili všechny nabíječky,“ líčí své další zkušenosti pan Milan. Cena nabíjení navíc poslední dobou roste tak, že se provoz elektromobilu dá srovnávat s úsporným naftovým vozem.

Škoda Auto jako jednu z rad, jak prodloužit dojezd v zimě, uvádí parkování v garážích – tedy v teplejších prostorech. Pomineme-li fakt, že ne každý může cíl cesty podřídit možnosti zaparkovat třeba v podzemní garáži, výhodou tohoto řešení je mnohdy přítomnost nabíječky. Jenže musíte mít kliku, aby byla volná, jako se to podařilo nám.

Někteří motoristé ale udělali i horší zkušenost, když elektromobil prostě zcela odmítl startovat. Takovou zkušenost má třeba jedno policejní oddělení na Praze-východ, když jejich Hyundai Ioniq po nočním nabíjení během mrazivé noci zcela zkolaboval a nakonec jej odvezla odtahovka (informaci máme přímo od jednoho z policistů). Podobnou situaci zažil i pan Petr žijící na Praze-západ: „Naše BMW i3 po nočním nabíjení zcela vypovědělo službu, žádná rada co jsem dostal, k ničemu nevedla a tak jsem zkusil jiným vozem zajet do hobbymarketu pro nejlevnější elektrický přímotop. Použil sem prodlužovačku a nechal přímotop v autě běžet celý den. Nakonec, když se vůz pořádně vyhřál, elektronika opět ožila. Zatím jezdí bez problémů, ale mou důvěru to značně nahlodalo. Naštěstí máme druhé auto s dieselem, a tak jsme mohli situaci nějak řešit, i když manželka kvůli tomu přijela pozdě do práce.“

Možná preventivně, možná na popud majitelů v uplynulých dnech přišla Škoda Auto s několika radami pro majitele elektromobilů, jak si mají v zimním období dojezd prodloužit. Jenže jediné, co si z těchto rad vezmete je, že máte v autě mrznout – téměř vše se totiž točí okolo omezování vytápění, vyjma několika známých poznatků, že určitou úsporu lze zajistit správným nahuštěním pneumatik nebo nevozením zbytečností v zavazadelníku.

Nikdo neříká, že elektromobil je vyloženě špatnou volbou (jako druhé auto může dávat smysl, stejně jako možnost pro ty, co jezdí opravdu málo), ale jako jediný vůz do rodiny je v současné době zkrátka jen pro opravdu velké dobrodruhy, možná spíše hazardéry (v autě, kde se nedá pořádně zatopit, bych své děti prostě nevozil – pozn. autora). Celkem dobře to vystihl jeden majitel elektromobilu, který se v minulosti s naší redakcí o své zkušenosti také podělil, když řekl, že je to ideální dopravní prostředek pro fanoušky geocachingu, protože hledat nabíječku, je jako hledat kešku – to bylo poté, co jsme s ním navštívili dvě nefunkční nabíječky a ke třetí dorazili s ohromujícím dojezdem 3 kilometry. O tom ale možná až někdy příště.

Mohlo by se vám líbit...