Elektrická Dacia Spring je nejlevnější elektromobil na trhu

Nová plně elektrická Dacia Spring je cenově nejdostupnějším čistě elektrickým vozem na českém trhu. Malý pětimístný automobil je ideální dopravní prostředek do města, ale díky dojezdu 230 kilometrů s ním lze vyjet i o něco dál. Nabíjení z běžné zásuvky je standardem, rychlejší nabíjení za příplatek.

Model Spring je malý elektromobil na zvýšeném podvozku, díky němuž zaujme už na první pohled. Výsledkem je totiž městský crossover, což je plně v souladu se současnými trendy. Automobil navíc můžete mít v atraktivní barevné kombinaci. Zaujme tak na první pohled.

Druhý pohled pak logicky směřuje do ceníku: zde najdete částku na elektromobil příznivou, i když porovnávat ji s cenou vozu se spalovacím motorem stále nejde. I tak může být Dacia Spring vstupenkou do světa elektromobilů. Cena základního provedení totiž startuje na částce 464 900 Kč.

Pětidveřový čistě elektrický Spring je 3734 mm dlouhý a 1579 mm široký. Výšku má 1516 mm a rozvor náprav 2423 mm. Přes nevelké rozměry nabízí solidní prostor pro posádku, ale pozor, interiér má pouze čtyřmístný! Zavazadelník o objemu 270 litrů (dle oficiálně uznávané metodiky VDA) vzhledem k velikosti vozidla vyloženě zklamáním nebude.

Sice jednoduchá a současně designově zdařilá palubní deska s graficky povedeným přístrojovým štítem také nezklame. Sedadla však postrádají výškové nastavení a přehlédnout nelze ani nemožnost nastavení volantu – detaily, které ale při ceně téměř půl milionu korun u základní verze, mohou dost rozladit.

Nešetřilo se ale všude. I základní provedení přijíždí vybavené šesticí airbagů, klimatizací, systémem nouzového brzdění, elektrickým ovládáním zpětných zrcátek i oken či autorádiem DAP se vstupy AUX, USB a Bluetooth. Samozřejmě nechybí ani dálkově ovládané centrální zamykání. Varianta Comfort Plus za 506 900 Kč disponuje navíc třeba multimediálním systémem s navigací, světelným senzorem a také zadními parkovacími senzory i couvací kamerou.

Pohonnou soustavu tvoří elektromotor o skromném výkonu 33 kW (45 koní) a maximálním točivém momentu 125 Nm. Energii čerpá z lithium-iontového akumulátoru o kapacitě 27,4 kWh, jenž Dacii Spring poskytuje dojezd až 230 kilometrů dle metodiky WLTP. Nabíjení na 80% trvá u rychlonabíječky přibližně 50 minut, ale pozor: pokud jej budete chtít využívat, musíte si připlatit, ve standardu totiž vůz umí jen nabíjení do rychlosti 3,7 kW. Za 8000 Kč lze získat kabel pro nabíjení AC 6,6 kW a za příplatek 10 000 Kč je k dispozici rychlonabíjení DC 30 kW. Vůz v základní výbavě Comfort lze za příplatek dovybavit pouze pro nabíjení AC 6,6 kW.

S příplatkovým rychlonabíjením lze podle údajů výrobce dosáhnout plného nabití asi za hodinu a čtvrt. Střední rychlost nabíjení 6,6 kW pak zajistí dobití do plna za méně než 5 hodin. Se základním výkonem 3,7 kW to zvládnete za necelých 9 hodin z Wallboxu, z klasické domácí zásuvky trvá nabíjení při 2,3 kW asi jedenáct a půl hodiny.

Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá přes 19 sekund a maximální rychlost plně elektrické Dacia Spring činí 125 kilometrů za hodinu. Při takové rychlosti ale dojezd vozu klesá asi na polovinu. Pokud aktivujete režim Eco, dojte k prodloužení dojezdu zhruba o 9%, avšak automobil přestane využívat některé komfortní prvky, zpravidla to je klimatizace a topení, navíc se maximální rychlost vozu sníží na 100 kilometrů za hodinu.

Stejně jako další automobilky, i Dacia má svou aplikaci pro chytré telefony. Jmenuje se My Dacia a lze s ní řídit nabíjení elektromobilu, což se hodí zejména u veřejných nabíječek, kde se předpokládá, že místo sezení v autě budete trávit čas občerstvením či alespoň někde u kávy. U lépe vybavené verze Comfort Plus potěší také schopnost multimediálního systému pracovat s Android Auto a Apple CarPlay, tedy zrcadlit obsah chytrého telefonu přímo na displeji ve voze.

Dacia Spring je dnes nejlevnější cestou k novému elektromobilu. Základní provedení Comfort ale z důvodu pomalého nabíjení asi nebude všem vyhovovat. Bez ohledu na verzi pak vůz nepotěší bezpečností podle bariérového testu Euro NCAP, kde získal pouze jednu hvězdičku z pěti možných. Bezpečnost cestujících při nárazu je tedy opravdu nevalná.

Mohlo by se vám líbit...