Dacia Logan (2004 – 2012): levný sedan a kombi jako stěhovák

První generace Dacie Logan postavená na technice mateřského Renaultu zaujme na trhu ojetých vozů nízkou cenou. Skutečně laciný je dostatečně velký sedan, lákavou nabídku však představuje hlavně obří Logan MCV.

Když v roce 2004 dorazila na trh Dacia Logan ve verzi sedan, představovala konkurenci malým levným sedanům, včetně sesterského modelu Renault Thalia. O něco levnější Logan tak musel být něčím handicapován, aby mateřskému Renaultu nepřebral všechny zákazníky. Proti Thalii tak například nemá sklopitelná opěradla zadních sedadel a zavazadelník proto nelze rozšířit. Navíc se zpočátku montovaly výhradně výběhové motory Renault, které automobilka i ve svých levných modelech už nahrazovala modernější technikou.

Přesto se Logan začal rychle šířit. Nabízí velký vnitřní prostor, velký zavazadelník a navíc byl k mání za velice příznivou cenu, která prakticky neměla konkurenci. Dnes je i proto Logan ve verzi sedan velice lacinou ojetinou. Dražší je provedení Logan MVC uvedené v roce 2007, které stojí na pomezí kombi a MPV, a svou praktičností doslova ohromí. Logan MCV navíc může být vybaven až sedmi sedadly, kromě toho vypadá na pohled lépe.

Pro obě provedení platí, že nabízejí dostatek místa pro posádku, a to i v oblasti zadních sedadel. Zavazadelník sedanu má objem 510 litrů, což je více než dost. Víko zavazadelníku a opravdu laciné řešení jeho pantů ale na první pohled prozradí, že se šetřilo, kde to jen šlo. Kombi doslova nadchne zavazadlovým prostorem o objemu 700 litrů při pětimístném uspořádání interiéru. V sedmimístné konfiguraci zbude pro zavazadla ještě 200 litrů prostoru, v případě dvoumístného uspořádání se Logan MCV promění v malou dodávku s nákladovým prostorem o objemu 2350 litrů! Ten je navíc skvěle přístupný díky křídlovým dveřím.

Palubní deska neohromí designem, ani použitými tvrdými plasty. Stejně tak jednoduchá sedadla poskytnou základní pohodlí, ale tělo v zatáčkách nepodrží. Měkce nastavený podvozek dobře tlumí nerovnosti, ale stojí i za velkými náklony karoserie. To spolu s vyšším těžištěm vozu znamená citelně horší držení jízdní stopy při vyhýbacím manévru. Řízení neposkytuje ideální zpětnou vazbu a řazení je nepřesné (montovala se pětistupňová manuální převodovka). Brzdy ale pracují fantasticky, samozřejmě pokud jsou v dobré kondici, což se nedá říci o každé ojetině. Celkově můžeme jízdní vlastnosti hodnotit jedině jako podprůměrné.

Logan nenadchne ani z pohledu bezpečnosti, když v bariérovém testu Euro NCAP dostal jen 3 hvězdičky z 5 možných, a to jak za ochranu posádky při nárazu, tak za ochranu dětí v autosedačkách. Pokud jde jeho spolehlivost, zde je klíčový výběr pohonné jednotky. V případě benzinových motorizací není důvod k obavám, Dacia ale uvedla i šestnáctistovku v přestavbě na LPG a ta po čase odchází na ventilech. Problémy se nevyhýbají ani turbodieselům 1.5 dCi, které jsou již vyhlášené řadou závažných poruch. Ty mají společného jmenovatele, a to prodloužený servisní interval. Měnit motorový olej po 30 000 ujetých kilometrech je prostě velký nerozum, ať již výrobce tvrdí cokoli. Ideální je měnit motorový olej po 15 000 km.

Turbodiesely 1.5 dCi (48, 50, 55, 63 a 65 kW) se někdy potýkají s vadnými vstřikovači common railu, známé jsou poruchy vysokotlakého čerpadla, turba, ale i úniky motorového oleje. Benzinové motory někdy potrápí zapalovací cívky, jinak s nimi nebývají potíže. Ideální volbou je tak benzinový agregát, nejlépe modernější se šestnáctiventilovou technikou, který má i více sil. Zpočátku montované osmiventilové motory 1.4i/55 kW a 1.6i/62 kW v roce 2006 doplnil šestnáctiventil 1.6 16V/77 kW a právě ten je ideální volbou.

Při výběru vozu dejte pozor na vůle na podvozku, které zde stejně jako u jiných automobilů nelze vyloučit. Řada ojetin má také brzdové obložení na konci životnosti a stejně tak brzdové kotouče mohou mít své nejlepší už za sebou. Jejich větší opotřebení pak vede ke kroucení a tedy i k nutné výměně. „Na konci životnosti mohou být ložiska kol, jejichž špatný stav prozradí typické hučení, linoucí se za jízdy od kola,“ vysvětluje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.

Prověřte funkčnost světel, elektrického stahování oken a centrálního zamykání. Pokud máte před sebou vozidlo vybavené klimatizací, prověřte její funkčnost – nezřídka totiž stávkuje. Logan se potýká také s vadami laku. „Známou slabinou jsou stěrače. Proto je nezapomeňte vyzkoušet,“ nabádá zástupce AAA AUTO. Velkým nepřítelem Dacie Logan je koroze. Ta napadá jak viditelná místa (zejména lemy blatníků), tak místa, která nejsou tak na očích. Takovým vyhlášeným místem jsou zadní podběhy – nejeden majitel Loganu se jednoho dne vyděsil, když otevřel zavazadelník a najednou viděl z něj viděl na kolo. U vyšších výbav vyrezlý podběh umí úspěšně maskovat koberec, jímž je zavazadelník vylepený. Že něco není, jak má, ukáže až mokrý flek po jízdě za deště.

„Nenároční motoristé, kteří budou vybírat s rozvahou, díky široké nabídce ojetých loganů na trhu mohou najít zachovalý a udržovaný vůz. Důležité je automobil dobře prohlédnout, nevynechat zkušební jízdu ani prohlídku na zvedáku, která zde může řadu potíží odhalit,“ vysvětluje Jindřich Topol z AAA AUTO. Dacia Logan je zkrátka levný automobil a jeho cena má svůj důvod. To však nevylučuje možnost pořízení zachovalé ojetiny. I zde platí, že stav vozu je přímo závislý na tom, jakou mu předchozí majitel dával péči.

Mohlo by se vám líbit...