Covid mění preference zákazníků, rostou prodeje benzinových SUV a naftových sedanů

Preference motoristů se mění, nyní i kvůli nemoci Covid-19. Potřeby řidičů se odrážení nejen v zájmu o různé karosářské varianty, ale ve volbě pohonu. Novinkou je nyní nástup benzínových motorů u dodávek i vozů kombi.

Nabídka motorizací pro SUV Škoda Kamiq začíná litrovými motory na benzin, jimž pomáhá přeplňování

Pandemie již rok hýbe celosvětovým děním. Automobilové trhy připravila o růst, ale zároveň ovlivňuje i chování zákazníků. Ti tak začali více přemýšlet o tom, jaký typ automobilu a zejména pak jeho pohonná jednotka jsou pro ně a jejich využití ideální. Vytrvale roste podíl benzínových motorizací a rostou i prodeje aut s hybridními nebo plně elektrickými motory, i když jejich počet je ve srovnání s konvenčními spalovacími motory stále zanedbatelný. Vyplynulo to z kontinuální analýzy prodejů AAA AUTO.

„Téměř rok se pohybujeme v systému plném zákazů a nařízení, které výrazným způsobem zasahují do života celé společnosti. Lidé mají například omezené možnosti cestování a tomu přizpůsobují i výběr vozu, který si pořizují,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO.

Není to tak dlouho, co byly středoevropské země „dieselovým regionem“. „V posledních pár letech se trend obrací a v současnosti už benzinové motorizace vedou prodejní statistiky s podílem 49,4%. Diesely mají 48,2%, zbytek připadá alternativním palivům. V Polsku jde poměr ještě více ve prospěch benzinu, tam je podíl již lehce přes 60%. Pouze na Slovensku stále vedou diesely s 51,6%, ale svůj náskok pomalu ztrácí i zde,“ doplňuje Vaněček.

Jsou kategorie, kde se trendy od roku 2019 nijak významně nezměnily. Sem patří například hatchbacky nebo kombíky, kde se podíl benzinových motorizací pohybuje okolo 77%, respektive 33% u vozidel s karoserií kombi. Naopak u stále populárnější kategorie SUV a crossoverů je nárůst patrný. Oproti roku 2019 podíl benzinových motorizací vzrostl o 7,7 procentního bodu na současných 49,9%. „Je to dáno tím, že automobilky dnes produkují mnohem více modelů této kategorie a zároveň se u velké části zákazníků snížily vzdálenosti a četnost jízd, ke kterým automobil používají, takže se jim úspornější naftový motor nevyplatí,“ uvádí Petr Vaněček.

Opačný trend, tedy příklon k naftě, je vidět u sedanů, tedy luxusnějších limuzín využívaných zejména středním a vyšším managementem ve firmách. Zde poklesl podíl benzinových motorizací od roku 2019 ze 44% na současných 36,8%. „Tady si to vysvětlujeme downsizingem, kdy automobilky postupně vyřazují z nabídky kultivované víceválcové benzinové motory, které nahrazují právě diesely nebo hybridní pohony. Ostatně velkých sedanů s hybridním ústrojím přibývá a s ním i jejich prodeje v rámci trhu ojetin, kde se dnes jedná už téměř o jedno procento,“ uzavírá Vaněček.

Zajímavostí je i skok z 0 na 2,7% u benzinových motorů u dodávek, kde byla nafta vždy prakticky stoprocentní. Růst je způsoben zařazením benzínových motorizací do pick-upů, které využívají zejména stále rostoucí rozvážkové služby ve městech.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.