Český trh nabídl v roce 2018 o pětinu více zánovních vozů, než o rok dříve

Zánovních vozů na českém trhu během roku 2018 enormně přibylo. Počet inzerovaných ojetých vozů do 2 let stáří s nízkým nájezdem a vysokým stupněm výbavy se meziročně zvýšil o 21,3%.

Nejčastější průměrný nájezd zánovních ojetin klesl na 16 335 kilometrů, nejčastější průměrné stáří si uchovalo hodnotu 1,1 roku. Vyplynulo to z analýzy AAA AUTO, které kontinuálně monitoruje trh ojetých automobilů po celé střední Evropě. Analýzu provedla znovuobnovená značka Mototechna, specializující se na zánovní ojeté vozy do 2 let stáří a maximálně se 40 000 najetými kilometry, která patří do skupiny AAA AUTO.

Český trh se zánovními ojetinami, tedy zánovními vozy do dvou let stáří, znovu razantně ožívá. Zájemci si během právě uplynulého roku mohli vybírat z celkového počtu 100 798 zánovních automobilů. Oproti roku 2017, kdy nabídka činila 83 064 aut, se jedná o nárůst 21,3%. Nejvíce vozů bylo inzerováno tradičně v Praze (33 335), nejméně pak v Karlovarském kraji (1644).

Pytel s nabídkou inzerovaných zánovních vozů se roztrhl i v dalších zemích. Na Slovensku to byl skok o 9000 na aktuálních 27 072 vozů, v Maďarsku o 3000 na 40 748, a v Polsku dokonce o 30 500 na 161 342. Stáří zánovních automobilů zůstalo ve srovnání s předchozím rokem konstantní a ustálilo se na hodnotě 1,1 roku. K pozitivní změně však došlo u počtu najetých kilometrů. Nejčastější průměrný nájezd během roku 2017 činil u automobilu 17 327 kilometrů, zatímco v roce 2018 to bylo jen 16 335, tedy o rovnou tisícovku méně.

Nejčastější průměrnou cenou ojetých zánovních vozů byla v roce 2017 částka 429 900 Kč. Ta v roce 2018 poskočila na 445 000 Kč. „Cenový růst je u zánovních aut pochopitelný. Nejrůznější technologické a bezpečnostní vymoženosti a smart technologie, které automobilky do svých vozů implementují doslova jako na běžícím pásu, pochopitelně navyšují znatelně jejich cenu,“ vysvětluje ředitel značky Mototechna Stanislav Gálik.

Polovinu (50,9%) z inzerovaných zánovních vozů v roce 2018 tvořila auta poháněná benzínovým agregátem. Těch bylo nabízeno 53 311. Dieselové zánovní ojetiny, kterých na trhu během loňska bylo k dispozici 42 234, představovaly 46,9% z celkové nabídky. Zbytek automobilů tvořily vozy poháněné na alternativní paliva. I zde se dá hovořit o razantním nárůstu nabídky.

U automobilů z kategorie hybrid vzrostla nabídka na 803 vozů, což je meziroční skok o 62,9%. Významně si polepšily i elektromobily. Zatímco v roce 2017 jich zájemci mohli v nabídce evidovat 200, v minulém roce to bylo již 357. Jednalo se tak o nárůst v hodnotě 78,5%.

Žebříček prodejů podle modelů jasně opanovaly domácí škodovky v pořadí Octavia, Fabia, Rapid a Superb. Svého dalšího zástupce, Citigo, má tuzemský výrobce na šestém místě, přičemž předstihnout ho stačil pouze Hyundai i30. Na sedmém, respektive devátém místě se umístily vozy Volkswagen Golf a Passat. Mezi ně se na osmou příčku vklínila ještě jedna škodovka, konkrétně model Yeti. Desítku uzavírá Opel Astra.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *