Češi nejčastěji kupují ojetá auta, pořádnou prohlídku vozu ale někteří podceňují

Z průzkumu mezi motoristy vyplynulo několik zajímavých zjištění. Například, že při výběru ojetého vozu stále hodně zájemců podceňuje jeho důkladnou prohlídku. Sběr dat probíhal 4.–10. června v prostředí Českého národního panelu. Průzkumu se zúčastnilo 1005 osob, reprezentativní vzorek online populace České republiky ve věku 18–64 let.

Koupě auta je pro 87% dotazovaných významná událost. Pro řadu z nich pak hned po pořizování bydlení druhý největší výdaj v rodinném rozpočtu. Proto se na koupi auta celých 68% zájemců pečlivě připravuje. Vyplynulo to z výzkumu NMS Market Research „Češi a auta 2021“, který byl realizován pod odbornou gescí Sdružení na Ochranu Vlastníků Automobilů SOVA.

Výzkum se zaměřil na problematiku koupě a prodeje aut. „Shrneme-li situaci, zákazníci hodnotí jako nejméně problematický nákup auta od rodiny, rizika zde vidí pouze 11% z nich. Proti tomu až 53% respondentů vidí nejvyšší rizika u nákupu auta na inzerát,“ uvádí Kamil Kunc z NMS Market Research.

Nejvíce se na českém trhu prodávají ojeté vozy, které stojí za plnými třemi čtvrtinami prodejů. Že ojetinu kupovali na inzerát, přitom uvádí více než třetina kupujících (35%). Jakkoliv je jejich příprava na nákup vozu důkladná, většina z nich se soustředí na funkčnost auta v okamžiku prohlídky.

„Zákazníci soukromé inzerce si velmi málo uvědomují dvě věci: Za prvé, vady automobilu mohou být skryté a projeví se nejčastěji až s odstupem času. A za druhé, i prodávající je nejčastěji opět laik, který nemusí znát vady, rizika a závažnost opotřebení vlastního vozu,“ říká Zbyněk Veselý, předseda Sdružení SOVA.

Kvalitní technická prohlídka odborníkem chybí při soukromém nákupu v plné polovině případů. Druhá nejčastěji opomíjená náležitost je řádná kupní smlouva. To s sebou samozřejmě nese i omezené záruky, což se může zle nevyplatit.

„Lidem v zarážejícím množství případů stačí stáhnout nějaký papír z internetu a ihned podepisují. V kombinaci nulové technické prohlídky a nedostatečných záruk z amatérské kupní smlouvy pramení největší podíl nespokojených zákazníků při koupi na inzerát,“ dodává Zbyněk Veselý, jehož sdružení pomáhá majitelům automobilů již 17 let. Ze zkušeností SOVA přitom vyplývá, že nejčastější vady kupované ojetiny jsou stočený tachometr, padělaný rok výroby a oprava po závažné havárii či totální škodě.

Podle sdružení může rizika zmírnit nákup v kvalitním autobazaru, jehož služby využívá 48% dotazovaných. „Auto v něm prochází výkupní kontrolou, prověrkou původu a právních závad vozu. Cena je stanovována s přihlédnutím k opotřebení a stavu vozu a není tedy zcela subjektivní jako u inzerátu,“ vysvětluje Zbyněk Veselý.

Čtvrtina respondentů má zkušenosti s přímým prodejem vozu. Téměř 40 procent uvádí, že mělo víc než 10 zájemců a absolvovalo s nimi více než 5 obhlídek. Po 63% prodávajících byla požadována sleva. „Prodávající jsou nuceni věnovat prodeji nemalou pozornost a zpravidla nedocílí požadovanou cenu,“ doplňuje Zbyněk Veselý.

Tato zjištění dle názoru redakce AutoMotoLife.cz přesně zrcadlí současnou situaci na trhu ojetých vozů, kde od začátku pandemie koronaviru Covid-19 výrazně ubylo kvalitních ojetin. Dobrá ojetina si hledá nového majitele snadno, určitě si ji nejvíce třetí zájemce odveze. Více než pět prohlídek je tak v pořádku v autobazaru, kde zájemci vybírají z mnoha vozidel, ale ne v případě ojetiny ze soukromé inzerce.

Mohlo by se vám líbit...