Ceny ojetin letí nahoru

Největší cenový nárůst zaznamenaly zánovní ojetiny. Cena ale roste i u ojetých vozů v ceně 50 000 až 130 000 korun, kterých není na trhu dostatek v rozumné kvalitě.

Situace na trhu zánovních vozů je i přes problémy způsobené koronavirem stabilní. Množství aut v nabídkách inzertních webů za první pololetí je prakticky shodné se stejným obdobím loňského roku. Za šest měsíců letošního roku se na trhu nabízelo 48 867 aut do 5 let stáří a s nájezdem do 50 000 km, což je pouze o 266 aut méně než za stejné období loni. Jejich cena však oproti loňsku vzrostla o 30 000 Kč na průměrných 439 000 korun.

„Zánovní ojetiny jsou pro tuzemskou klientelu stále velmi populární a ani pandemie s jejich oblibou výrazně nezahýbala. Ekonomické výhody téměř nových aut jsou zcela nesporné. U běžných značek a modelů se úspora oproti novému autu pohybuje v průměru mezi 20 a 30%, u prémiových a luxusních značek není výjimkou cena pod 50% jejich původní hodnoty. Přitom se jedná zpravidla o auta, která budou ještě několik let v prodloužené tovární záruce od výrobce a servisní náklady jsou tak nižší, než u starších a používanějších ojetin,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO.

Největší nabídka mladých ojetin je standardně v Praze a Středočeském kraji, nejméně jich naopak lidé nabízejí na Vysočině a na Karlovarsku. Téměř 60% aut je nabízeno s benzinovými motory, necelých 33% naopak používá dieselové agregáty. Zbytek připadá na různé alternativní pohony, kterých v posledních letech každoročně přibývá, a zákazníci k nim získávají větší důvěru.

Například u hybridních modelů se oproti loňskému prvnímu pololetí nabídka rozšířila o 624 na 1159 aut. Plně elektrických modelů prodejci nabízeli 277, tedy o 44 kusů více než vloni. Mírně však klesá nabídka aut na LPG a CNG. Přesto mají nad hybridy a elektromobily jasnou převahu. V rámci alternativních pohonů je stále nejvíc vozidel na LPG.

Stejně jako ve všech ostatních segmentech automobilového trhu, i na poli zánovních aut vládne mladoboleslavská škodovka s podílem více jak 40% nabízených vozů. Následuje Volkswagen, Hyundai, Mercedes-Benz a pětici nejlepších uzavírá japonská Toyota, která vloni držela až osmou pozici. Mezi deseti nejvíce nabízenými modely je osm modelů Škoda a z ostatních automobilek pouze Hyundai i30 a VW Golf.

Cena však neroste pouze u zánovních ojetin. Nárůst lze pozorovat i u automobilů v ceně okolo sto tisíc korun, ale i levnějších. Nabídka ojetin v rozumném stavu v této cenové kategorii totiž není dostačující a poptávka mírně roste. Situace není o nic lepší ani na zahraničních trzích, takže tet nedostatek nelze řešit dovozy.

Mohlo by se vám líbit...