Bouraných ojetin z dovozu přibývá

Kvalitních ojetin je na našem trhu méně, než to na první pohled vypadá. V internetových inzercích navíc přibývá aut z dovozu, jejichž prodejci zamlčují servisní historii a její součástí mnohdy bývá i vážná nehoda. Automobil vyřazený v zahraničí v důsledku takzvané totální škody, přitom často lze jednoduše odhalit.

V nabídkách českých inzertních serverů se začali ve větší míře objevovat ojeté vozy ze zahraničí, přitom některé z nich mají za sebou vážné bouračky. V inzerci se přitom nabízejí jako perfektní ojetiny například z Německa, mnohdy popsané jako auta v TOP stavu. Tato vozidla vypadají na první pohled skutečně krásně.

O to studenější sprcha přijde ve chvíli, kdy po mezinárodním prověření servisní historie zjistíte, že se jedná o automobil, který byl v zahraničí vyřazen z evidence v důsledku takzvané totální škody. Laik ve většině případů nemá šanci bourané auto na první pohled poznat. Proto je dobré k pořízení automobilu přizvat odborníka nebo alespoň investovat několik stovek do základní prověrky historie vozu.

„Při koupi ojetiny za stovky tisíc korun, doporučuji každému kupujícímu investovat stovky korun do mezinárodního prověření servisní historie. Riziko koupě bouraného auta tím snížíte o více jak 90 %,“ říká Jiří Grund, předseda Asociace obchodu ojetými automobily (AOOA).

Problém bouraných ojetin z dovozu není nový, ale v poslední době opět po určitém útlumu sílí. Důvodem je situace na trhu nejen v České republice, ale v celé Evropě. Současný vývoj navíc nenasvědčuje tomu, že by se něco v dohledné době mělo změnit.

„Ceny ojetin v uplynulých měsících rostly nejen v České republice, ale i v zahraničí a z tohoto důvodu se dovozy většinou nevyplatí. Nepoctiví dovozci si proto, jak bylo jejich zvykem v minulosti, začali zvyšovat zisky pořizováním přestárlých a problematických vraků, které následně opraví, podvodně sníží jejich kilometrový nájezd, v dokumentech padělají datum výroby a pokoušejí se je prodat na tuzemském trhu. Zájemci o koupi auta z druhé ruky by proto měli zpozornět a kupovat tam, kde mají záruku vrácení peněz v případě podobných problémů,“ říká Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva společnosti AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO.

A co je to ta „totální škoda“? Je to terminus technicus zejména pojišťovacích společností. Označují tak vozy, které se v rámci pojistných událostí již nevyplatí opravit, protože jejich reálná hodnota na trhu je nižší, než kolik by se muselo investovat do jejich opravy po havárii. Zpravidla se jedná o vážnější havárie, kdy dojde například k zásadnímu poškození nosných částí karosérie či motoru, ale může jít i o škodu menšího rozsahu, jejíž oprava se v případě levnějších vozidel nevyplatí.

Služby poskytující prověřování servisní historie se zaměřují zejména na vzájemné propojování dat z pojišťoven po celé Evropě. Díky tomu je možné získat nejen informace o pojistných událostech, ale i například fotografie z likvidace pojistných událostí. Kupující tak má k dispozici přesné informace o tom, že evidovaná pojistná událost byla skutečně jen promáčklým blatníkem na parkovišti supermarketu, nebo že se jednalo o vážnou havárii, která znamenala například významný zásah do nosných částí karoserie.

Mohlo by se vám líbit...