Benzin bude přes léto zřejmě nejlevnější za posledních 20 let

Většina Čechů se letos chystá trávit dovolenou v tuzemsku, a tak se předpokládá, že budou svými automobily cestovat mnohdy až několikanásobně více. Nahrávají tomu především nízké ceny benzinu. Ten je sice tradičně levnější v Polsku, ovšem v dalších okolních zemích vyjde v průměru dráž, a to včetně Slovenska, Rakouska či Maďarska. To samé lze v současnosti říci o naftě. Česká rodina tak při koupi vhodného vozu může v kombinaci s počtem najetých kilometrů v letošním roce ušetřit ještě několik desítek tisíc korun. Automobil přitom nemusí být nový, mezi ojetými lze vybrat i zánovní vozy a to za výrazně nižší cenu, než stojí identický model nový.

I když ceny pohonných hmot v České republice pomalu zdražují, litr Naturalu 95 stojí v průměru stále okolo 27 korun. Ropa se navíc ocitla pod výprodejním tlakem, a to zejména kvůli obavám z výrazného šíření druhé vlny pandemie Covid-19. Je tedy velmi pravděpodobné, že ceny nahoru moc nepůjdou.

Vzhledem k tomu, že se nejedná o pouhý několikadenní propad, tuzemské řidiče letos čeká z pohledu cen paliva velmi levné léto. Dá se předpokládat, že v létě budou ceny jak benzínu, tak nafty v pásmu od 26 do 27 korun za litr. V souhrnu by tak paliva byla levnější dokonce i než v letní sezóně krizového roku 2009, kdy se kvůli tehdejšímu ochabnutí globální poptávky cena nafty pohybovala ve stejném rozmezí, ovšem cena benzínu kolísala mezi 28 a 29 korunami. Letošní léto tak bude pro motoristy pravděpodobně nejlevnější za posledních téměř dvacet let.

V době uzavřených poboček prodejců ojetých automobilů se dal v České republice pořídit automobil v průměru o 17 000 korun levněji než v současnosti, na Slovensku a v Polsku byl rozdíl v ceně dokonce ještě markantnější. Teď se navíc dá ušetřit i na pohonných hmotách. Typickým příkladem je provoz vozu Škoda Octavia třetí generace 1.6 TDI nebo 1.2 a 1.4TSI.

„Podle množství inzerovaných aut je patrné, že 1.6 TDI je dostupnější, levnější a na trhu je jich mnohem více. Spotřeba 1.6 TDI je papírově 3,8 až 4,5 l/100 km podle specifikace. U motorizace 1.2 a 1.4 TSI to je 4,9 až 5,3 l/100 km. Tedy o necelý litr na 100 km více. Dieselová šestnáctistovka je v průměru levnější až o 20 000 Kč. Připočteme-li, že cestovně aktivní rodina během roku najezdí při ceně paliva kolem 27 Kč celkem 30 000 kilometrů, ušetří tak v součtu lehce pod 30 000 korun,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO.

V současnosti patří úsporné modely Škoda Octavia, Hyundai i30 a Volkswagen Golf k těm nejžádanějším vozům na trhu. Větší rozdíly ve spotřebě však kupodivu neubírají na atraktivitě malých SUV. Například Dacia Duster má papírově větší spotřebu než Octavia asi o dva litry, stejně jako Hyundai Tuscon. Škoda Kodiaq pak o jeden a čtvrt litru. Reálně jsou ale rozdíly ve spotřebě větší než papírové. Nejúspornější na provoz tak stále zůstávají malé hatchbacky jako Škoda Fabia 1.0 TSI, která má v porovnání s Octavií papírovou spotřebu skoro o půl litru nižší.

Mohlo by se vám líbit...