Barometr trhu ojetin: leden opět boří tradice

Přestože lednové prodeje ojetých vozů v minulosti nebyly nejlepší, letos je tomu již třetí rok po sobě naopak. Pro řadu motoristů byl začátek nového roku impulsem ke změně vozu. Ojetých automobilů se tak v lednu prodávalo více, než tomu bylo dříve. Nemalý byl i počet dovezených ojetých vozidel ze zahraničí.

Poslední roky jsou i lednové prodeje ojetin v České republice silné. Přitom v dané roční době tomu tak dříve nebylo. Oproti prosinci 2019 stoupl počet dovozů ojetin, i když ve srovnání s lednem 2019 je o 0,4 procenta nižší. Do ČR se letos v lednu dovezlo a registrovalo 13 187 vozů, což překonává prosinec 2019 o 1893 vozů! To jasně ukazuje, že zájem o ojeté automobily (ať už nové prodané v ČR nebo dovezené) v lednu rostl. Nakonec za leden hlásí rekordní prodeje i AURES Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA AUTO. Pro AAA AUTO byl letošní leden dokonce prodejně nejsilnějším lednem v historii firmy!

Více o lednovém trhu ojetin jsme psali ZDE. Proto se pojďme blíže podívat spíše na dovozy ojetých automobilů. Nejčastěji dováženou značkou byla v lednu Škoda, následovaná Volkswagenem a Fordem – nic překvapivého. Pak už se ale seřadily značky prémiového segmentu v pořadí Audi, BMW a Mercedes. Přitom ojetých mercedesů se dovezlo nejvíce ve věkové kategorii nad 15 let, vozidel značek Audi a BMW v kategorii 10-15 let stáří. To jasně ukazuje, že českým řidičům nedělá problém pořídit si luxusnější ojetinu vyššího věku – některé z nich neztrácejí krok ani se současnou automobilovou produkcí, řadu současných levnějších vozidel dokonce hravě překonávají prakticky po všech stránkách. Stačí vzpomenout Mercedes-Benz třídy C, model W203 vyráběný od roku 2000, který dodnes disponuje výbornými jízdními vlastnostmi a bohatou výbavou, navíc při uvedení na trh dostal v nárazovém testu Euro NCAP plný počet hvězd, takže ani po stránce bezpečnosti neztrácí.

Ještě dodejme, že také pro první tři nejdováženější značky platí, že nejvíce přivezených vozidel patří do věkové kategorie 10-15 let. V tomto ohledu není žádnou výjimkou ani Peugeot, kterému za leden 2020 patří mezi dovezenými ojetými automobily 7. příčka, stejně jako devátý Citroën nebo desátý Opel. Osmé místo obsadilo Volvo, jehož ojeté vozy se nejvíce dovážely ve věkové kategorii 1-3 roky.

V drtivé většině případů tedy platí, že nejvíce se dovážejí ojeté automobily ve věku 10 až 15 let. Mercedes těžící z dobré pověsti snadno najde majitele, i pokud je ještě starší (v kategorii 10-15 let dovezeno 144 vozů, nad 15 let 178 vozů). V tomto ohledu se mu blíží pouze BMW (v kategorii 10-15 let dovezeno 249 vozů, nad 15 let 209 vozů). U Audi už tak přesvědčivá čísla nejsou, když druhou nejdováženější věkovou skupinou jsou vozy ve věku 5-10 let, kterých se přivezlo 154 kusů (ve věku 10-15 let se v lednu dovezlo 212 vozidel Audi a ve věku nad 15 let 141 vozidel této značky).

V budoucnosti přitom nelze očekávat nějaké výrazné změny, protože počty dovozů a věk dovážených vozidel se odvíjí od poptávky na trhu. Nucený nástup elektromobilů vyvolává v řadě motoristů pochopitelnou nechuť, navíc vede k růstu cen nových vozidel se spalovacími motory, z jejichž prodejů automobilky dotují na výrobu extrémně drahé elektromobily. To s sebou určitým způsobem stále citelněji potáhne trh s ojetými vozy, což povede ke zdražování ojetin (respektive zpomalení poklesu cen s narůstajícím věkem vozů a jejich nájezdem kilometrů). Lze tak očekávat, že se bude dařit nejen domácím ojetinám, ale i těm dovezeným z jiných států Evropské unie.

Co je Barometr trhu ojetin
Barometr trhu ojetin je sérií článků, vycházejících každý měsíc. Za pomoci dat sesbíraných autorem, který se jako novinář v prostředí obchodu s ojetými automobily řadu let pohybuje, a dat poskytnutých významnými obchodníky s ojetými vozy, hodnotí situaci na českém trhu s ojetinami a snaží se předpovídat další vývoj

Mohlo by se vám líbit...