Auto se pořizuje i jako dárek pod stromeček

Poptávka po ojetých vozech v prosinci tradičně stoupá. Auto se čím dál častěji pořizuje jako dárek pod stromeček, ale i proto, aby si živnostníci, podnikatelé a společnosti mohli zajistit maximální odpočet DPH v posledním čtvrtletí roku.

Lidé jsou schopni o Vánocích utratit nemalé peníze za dárky pro své blízké a každoročně tak stoupá i počet automobilů, které končí „pod vánočním stromečkem“. Pandemie navíc změnila vnímání mnohých z nás a automobil si tak často pořizujeme jako nejbezpečnější dopravní prostředek, který nás chrání před nákazou. Druhou skupinou zákazníků, kteří automobily nejčastěji kupují s koncem roku, jsou podnikatelé a firmy, potřebující do konce roku navýšit daňově uznatelné náklady.

Počet prodaných automobilů v České republice je i přes nepříznivou situaci v prosinci srovnatelný s předešlým rokem. Vychází to ze statistik největšího tuzemského prodejce ojetých vozů AAA AUTO. Áčka přitom sledují nejen český trh, ale i další trhy na kterých působí.

„Poptávka po ojetých automobilech s koncem roku dlouhodobě roste, a to i v letošním roce, kdy je situace na trhu ojetých automobilů značně oslabena. Lidé vnímají automobil jako nejbezpečnější dopravní prostředek v době pandemie, proto je to i stále častěji oblíbený vánoční dárek – nejčastěji pro dospívající děti či manželku. Největší zájem je o hatchbacky, kombi nebo SUV. Důležitým kritériem při výběru je komfort a bezpečnost,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO.

V žebříčku popularity stále vede poptávka po hatchbacku, který si v prosinci pořizuje 32% zákazníků. Dále jsou v oblibě kombi (25%) a SUV (20%). Zimní období ale přináší zvýšený zájem o vozy s pohonem všech kol obecně. Stoupá tedy poptávka i po klasických osobácích – zejména kombících, s pohonem 4×4.

Velké oblibě se před Štědrým dnem těší hlavně zánovní automobily, které zákazníci vítají jako cenově dostupnou variantu nového vozu, jenž by těsně před koncem roku kvůli dlouhým čekacím lhůtám ani nemohli zakoupit. „Čekací doba na nový automobil je tři až šest měsíců a stále se díky uzavírkám továren prodlužuje. Naopak zánovní automobily jsou k dispozici ihned. Navíc je volí i podnikatelé a firmy, které před koncem roku kupují automobily s odpočtem DPH, aby si navýšili daňově uznatelné náklady,“ doplnila Topolová.

Více než polovina motoristů vybírajících na trhu s ojetými automobily preferuje benzinové motory, které jsou vhodnější pro kratší vzdálenosti, když se zahřívají rychleji než turbodiesely. Nadále roste poptávka po automatické převodovce, kterou si nyní pořizuje 23% zákazníků. 16% aut má pohon všech čtyř kol. Nejoblíbenější značkou na našem trhu ojetin je tradičně Škoda (33%), následovaná značkami Volkswagen (11%) a Ford (8%).

Nejoblíbenějšími modely jsou v České republice Škoda Octavia, Fabia a Superb, Volkswagen Passat či Hyundai i30. Na Slovensku vede Škoda Octavia před druhou Fabií a třetím Superbem. Čtvrtá příčka patří Volkswagenu Passat a páté místo obsadila Kia Sportage. V Polsku se na první příčce drží Opel Astra, druhé místo patří Škodě Fabia a třetí Opelu Insignia. Čtvrtá je v Polsku Škoda Octavia před pátou Toyotou Yaris.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.