Auto roku má sedm finalistů

Evropská anketa Auto roku 2021 zná finalisty. Vítěze jako každý rok vybere porota složená z novinářů. Vítězství v anketě automobilky používají k marketingovým účelům a považuje se za cenný marketingový nástroj, přestože už nejednou zazněly pochybnosti o regulérnosti této ankety, a to zejména kvůli systému obsazování poroty.

Každý rok probíhá anketa Auto roku a to jak na evropské, tak na národní úrovni. Ta evropská právě odhalila letošní finalisty. Je jich celkem sedm a jeden z nich vystřídá vítěze z roku 2020, kterým se stal Peugeot 208, ve své druhé generaci. Vítězství tohoto vozu bylo vyhlášeno bez přítomnosti publika z důvodu opatření proti šíření koronaviru Covid-19 a jeho nástupce nejspíš čeká stejný osud.

Kdo se tedy dostal do finále a bude usilovat o přízeň poroty? Mezi finalisty najdeme Citroën C4, Cupru Formentor, novou generaci Fiatu 500, Land Rover Defender, Škodu Octavia, Toyotu Yaris a Volkswagen ID.3. O vítězi rozhodne porota šedesáti porotců z řad novinářů.

A proč je tato anketa kontroverzní? Problém je, že místo v porotě se dědí, respektive přenechává vybranému nástupci a porotce má pak své místo jisté prakticky doživotně – dokud se sám nerozhodně odejít. Automobilky tak znají obsazení poroty a porotce se mohou snažit všemožně ovlivnit.

Přitom kdyby zástupce do poroty například nominovaly národní kluby motoristických novinářů nebo třeba národní autokluby, a to vždy krátce před volbou, šlo by jistě o daleko průhlednější systém a samotné volbě by to dodalo na vážnosti. Titul Auto roku by pak jistě získal větší prestiž. Jenže aby došlo k nějaké změně, musel by být nejdříve vyvíjen tlak, který by zavedený systém zbořil a vyústil v nový.

A zde je kámen úrazu: všichni ví, že je to špatně, ale nikdo nic nedělá, a pokud někdo něco řekne, zpravidla bývá rychle umlčen. Automobilky se bojí, aby současné porotce nenaštvaly, místo toho, aby měly zájem na regulérnosti volby. Motorističtí novináři jsou zase často usměrňováni svými nadřízenými, kteří ať už se jim to líbí nebo ne, musejí koukat na příjmy z inzerce. Tu přitom z velké části nakupují právě automobilky.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.