Audi SQ5 TDI: Okamžitý výkon díky elektrickému dmychadlu

Nové Audi SQ5 TDI má pod kapotou silný vznětový motor V6. Jeho nejvyšší výkon je 255 kW (347 k) a maximální točivý moment 700 Nm. Vůz disponuje mimořádně vysokým točivým momentem již těsně nad volnoběžnými otáčkami díky elektricky poháněnému dmychadlu.

Mnoho detailů vnějšího designu naznačuje dynamický charakter modelu Audi SQ5 TDI. Do nárazníků na přídi a zádi jsou začleněny výrazně konturované otvory pro přívod vzduchu, respektive difuzor s voštinovou mřížkou. Maska chladiče Singleframe nese dvojité lamely z hliníku a odlišené ozdobné prvky v matném odstínu šedá Twilight. Několik míst zdobí loga S s červeným kosočtvercovým prvkem.

Přední a zadní světlomety modelu Audi SQ5 TDI jsou sériově vybaveny technikou LED, dynamické ukazatele směru vpředu i vzadu dávají jednoznačné signály. Kryty vnějších zpětných zrcátek a ozdobná lišta na difuzoru mají lesklou povrchovou úpravu se vzhledem hliníku. Sportovní charakter umocňuje ochranná lišta na dveřích v barvě karoserie. Exkluzivně pro Audi SQ5 TDI je na výběr barva karoserie v odstínu černá Panther.

Elegantní interiér
Interiér v tmavých odstínech vítá řidiče a spolujezdce osvětlenými prahovými lištami s logy S. Kontrastní prošívání na volantu a sportovních sedadlech umocňuje atmosféru uvnitř vozu. Sportovní sedadla čalouněná kůží a Alcantarou, mohou být vylepšena čalouněním jemnou kůží Nappa s kosočtvercovým prošíváním a pneumatickou masážní funkcí. Ozdobná obložení z kartáčovaného hliníku se dodávají sériově, na přání jsou k dispozici ozdobná obložení z ušlechtilého dřeva nebo exkluzivní lišta z uhlíkového kompozitu. Páčky pro manuální řazení na volantu mají vzhled hliníku, pedály a opěrka nohy jsou opatřeny kryty z ušlechtilé oceli.

Zadní sedadla plus jsou v novém modelu Audi SQ5 TDI rozdělena na tři části, které mohou být na přání podélně posuvné, s nastavitelným sklonem opěradel. Zavazadlový prostor má v základní konfiguraci objem 550 litrů, který lze sklopením opěradel zadních sedadel zvětšit až na 1550 litrů.

EAV, nový pomocník turbodmychadla
Nový model SQ5 TDI používá stejný koncept poháněcího ústrojí jako velké SUV SQ7 TDI. Inženýři značky Audi jej navíc důsledně zdokonalili. Součástí hlavní elektrické sítě s napětím 48 V je elektricky poháněné dmychadlo EAV (elektrisch angetriebener Verdichter) a systém částečně hybridního pohonu (tzv. Mild Hybrid). Elektrická energie se ukládá do kompaktního lithium-iontového akumulátoru s kapacitou 10 Ah pod podlahou zavazadlového prostoru. Prostřednictvím měniče DC/DC je k němu připojena konvenční 12V elektrická síť.

Elektricky poháněné dmychadlo ideálním způsobem doplňuje turbodmychadlo. EAV přichází ke slovu v situacích, v nichž výfukové plyny ještě nedisponují dostatečným množstvím energie k pohonu klasického turbodmychadla – tedy při rozjezdu a při zrychlení v oblasti nízkých otáček do 1650 ot/min. Bez prodlevy je tak k dispozici vysoký točivý moment, přesně v okamžiku, kdy jej řidič potřebuje, ať se jedná o rozjezd, předjíždění nebo zrychlení na výjezdu ze zatáčky.

Elektricky poháněné dmychadlo je uloženo za chladičem stlačovaného vzduchu, v blízkosti motoru. Pokud řidič sešlápnutím pedálu plynu požaduje vysoký výkon, ale výfukové turbodmychadlo poskytuje ještě příliš nízký plnicí tlak, přichází chvíle pro EAV. Kompaktní elektromotor s výkonem až 7 kW zrychlí oběžné kolo kompresoru během cca 300 milisekund na 65 000 otáček za minutu, což postačuje k vytvoření relativního plnicího tlaku 1,4 baru.

Technologie MHEV: rekuperace a setrvačná jízda
Systém MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) v novém modelu Audi SQ5 TDI dokáže snížit spotřebu paliva v reálném provozu až o 0,7 litru na 100 kilometrů. Jeho srdcem je BAS (Belt Alternator Starter), generátor s funkcí spouštěče, spojený s klikovým hřídelem prostřednictvím řemene. BAS zajišťuje při zpomalování rekuperaci kinetické energie, přičemž dosahuje výkonu až 12 kW. Tímto způsobem získávaná elektrická energie se ukládá do lithium-iontového akumulátoru, který napájí spotřebiče připojené k elektrické síti.

Pokud řidič uvolní při jízdě rychlostí 55 až 160 km/h pedál plynu, může nové Audi SQ5 TDI – v závislosti na nastavení systému Audi drive select a jízdní situaci – buď rekuperovat kinetickou energii, nebo odpojit motor pomocí spojky a pokračovat v jízdě setrvačností, a to s motorem v režimu volnoběhu, nebo s vypnutým motorem po dobu až 40 sekund. Jakmile řidič přidá plyn, BAS motor znovu spustí. Technologie MHEV umožňuje využívat funkci start-stop již při poklesu rychlosti jízdy na 22 km/h. U stojícího vozidla se motor spustí s předstihem, při sešlápnutém pedálu brzdy, jakmile se rozjede vozidlo před modelem SQ5 TDI.

Optimalizovaná hnací síla
Nejvyšší výkonová verze motoru 3.0 V6 TDI byla v mnoha oblastech zdokonalena a upravena. Vyšším požadavkům byly přizpůsobeny písty, ojnice, klikový hřídel a mazací soustava. Chladicí soustava je mimořádně variabilní. Blok a hlavy válců mají vlastní chladicí okruhy. Díky tomu se motorový olej po studeném startu rychle zahřeje na provozní teplotu. V závislosti na provozních podmínkách jsou k chladicímu okruhu připojovány také chladič motorového oleje, EAV, BAS a výfukové turbodmychadlo. Velké výfukové turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek vytváří relativní plnicí tlak až 2,4 baru. Akustický systém ve výfukové soustavě propůjčuje motoru TDI lepší zvuk.

Motor 3.0 V6 TDI v novém modelu Audi SQ5 TDI má výkon 255 kW (347 k) a maximální točivý moment 700 Nm. Ten je k dispozici od 2500 do 3100 ot/min. Vznětový motor V6 zajistí tomuto SUV zrychlení z klidu na 100 km/h za 5,1 sekundy. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Audi SQ5 TDI spotřebuje v kombinovaném cyklu EU 6,6 až 6,8 litru nafty na 100 kilometrů. Model SQ5 TDI je homologován v souladu s emisní normou Euro 6d-temp.

Přenos hnací síly zajišťuje rychle a komfortně řadící osmistupňová převodovka tiptronic. Nižší převodové stupně mají sportovně krátké převody, zatímco dlouhé převody vyšších převodových stupňů snižují otáčky motoru a spotřebu paliva. Nová řešení umožňují účinnou spolupráci převodovky tiptronic se systémem MHEV. Pokud vůz jede setrvačností a motor běží na volnoběh, nebo je deaktivován, přerušuje přenos hnací síly spojka v převodovce. Elektrické čerpadlo oleje umožňuje při setrvačné jízdě zařadit vhodný převodový stupeň pro další pokračování v jízdě po spuštění motoru.

Quattro a sportovní diferenciál
Pohon všech kol je součástí sériové výbavy nového modelu SQ5 TDI, stejně jako u všech modelů S značky Audi. Za obvyklých provozních podmínek rozděluje samosvorný mezinápravový diferenciál hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60. Dojde-li k prokluzu, je většina hnací síly přenášena na nápravu s lepší trakcí – v závislosti na jízdní situaci může být až 70 procent točivého momentu přiděleno přední nápravě, nebo 80 procent zadní nápravě.

Systém selektivního rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola, inteligentní softwarová funkce, doplňující pohon všech kol, je aktivní na jakémkoli povrchu. Při dynamickém průjezdu zatáčkou minimálně přibrzďuje vnitřní kola a díky tomu je hnací síla přenášena prostřednictvím diferenciálu na kolo s lepší trakcí. Automobil se navíc mírně natočí do zatáčky.

Na přání si může motorista objednat SQ5 TDI se sportovním diferenciálem na zadní nápravě. Při dynamickém průjezdu zatáčkou je hnací síla aktivně rozdělována mezi zadní kola a během zrychlování z pomalých zatáček sportovní diferenciál přiděluje vnějšímu zadnímu kolu větší točivý moment, čímž přispívá k dalšímu zvýšení agility.

Podvozek standardně s adaptivními tlumiči
Základem sportovních jízdních vlastností nového modelu Audi SQ5 TDI je konstrukce podvozku s pětiprvkovým zavěšením kol vpředu i vzadu. Na přání dodává Audi dynamické řízení, jehož harmonická převodovka mění převod řízení ve velkém rozsahu v závislosti na rychlosti jízdy a úhlu natočení volantu. Nové Audi SQ5 TDI je sériově vybaveno podvozkem s adaptivními tlumiči, jehož světlá výška je v porovnání s modelem Q5 se standardním podvozkem o 30 milimetrů nižší. Díky tomu nabízí mimořádně široký rozsah nastavení pro komfortní a dynamickou jízdu.

Tlumiče jsou navíc zahrnuty do systému řízení jízdní dynamiky Audi drive select, společně se sportovním diferenciálem, motorem, řízením a převodovkou tiptronic. Audi drive select umožňuje řidiči nastavit charakteristiku těchto systémů v několika režimech. Na přání dodává Audi adaptivní vzduchové odpružení ve specifické verzi S, které přizpůsobuje příslušné jízdní situaci kromě odpružení také světlou výšku vozu.

Nové Audi SQ5 TDI je sériově vybaveno 20“ koly z lehké slitiny s pneumatikami rozměru 255/45. Jako alternativa jsou na výběr 21“ kola. Audi Sport navíc nabízí 21“ kola se třemi různými designy. Na přední nápravě pracují šestipístkové brzdové třmeny z hliníku ve spojení s ocelovými brzdovými kotouči o průměru 375 milimetrů. Černě nebo na přání červeně lakované brzdové třmeny zdobí loga S.

 

Možná až příliš asistenčních systémů
Nové Audi SQ5 TDI nabízí široké portfolio asistenčních systémů. Asistent pro předvídavou hospodárnou jízdu podporuje řidiče cílenými pokyny pro úsporu paliva. Adaptivní tempomat včetně asistenta pro jízdu v dopravní koloně může částečně převzít řízení při popojíždějících v kolonách. Audi active lane assist usnadňuje jízdu v jízdním pruhu, další asistent upozorňuje na nedodržení bezpečné vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla. Tyto a další funkce jsou kombinovány v paketu asistenčních systémů Tour, dodávaném na přání.

Bezpečnosti v každodenním provozu slouží rovněž na přání dodávané funkce, mezi něž patří asistent pro upozorňování na vozidla přijíždějící ze stran vzadu, upozorňování na nebezpečí při vystupování, asistent pro vyhýbací manévry a asistent pro odbočování. To samé platí pro systémy pre sense, z nichž Audi pre sense city je součástí sériové výbavy. Tento asistent upozorňuje na chodce a vozidla, a v rámci systémových limitů rovněž aktivuje automatické nouzové brzdění. Nabídku výbavy na přání završují parkovací asistent, kamerové rozpoznávání dopravních značek a asistent pro jízdu ze strmého svahu.

Bohatá komfortní výbava
Koncept ovládání MMI v modelu Audi SQ5 TDI nabízí funkci inteligentního textového vyhledávání. Hlasové ovládání zpracovává také povely, zadávané běžnou hovorovou řečí. Třetí možností pro ovládání je kůží obšitý multifunkční volant, který slouží k ovládání informačního systému řidiče, respektive na přání dodávaného digitálního panelu přístrojů Audi virtual cockpit. Jeho 12,3“ velký displej může být nastaven ve specifickém sportovním režimu S, v němž je středem pozornosti otáčkoměr. Jako doplněk dodává Audi průhledový displej.

Nabídka informačních a zábavních systémů pro Audi SQ5 TDI je modulární. Na vrcholu stojí MMI Navigation plus se systémem MMI all-in-touch a 8,3“ displejem. Sériovou součástí vrcholného systému je Audi connect, který připojí SQ5 TDI prostřednictvím LTE k internetu a zahrnuje také hotspot WLAN pro přenosná koncová zařízení cestujících.

Audi phone box propojí chytrý telefon bezkabelově s anténou vozidla a zároveň zajistí jeho indukční nabíjení v souladu se standardem Qi. Audi smartphone interface rozšíří výbavu o systémy Apple CarPlay a Android Auto. Mimořádně nároční fanoušci hi-fi mají na výběr audiosystém Bang&Olufsen se 3D zvukem.

V České republice zahrnuje sériová výbava mimo jiné 20“ kola z lehké slitiny v hvězdicovitém designu s 5 dvojitými paprsky, světlomety LED a podvozek s adaptivními tlumiči se specifickou charakteristikou S. Audi sériově dodává rovněž osmistupňovou převodovku tiptronic, trvalý pohon všech kol quattro, sportovní sedadla čalouněná kombinací kůže a Alcantary a multifunkční tříramenný volant, obšitý kůží. Nové Audi SQ5 3.0 TDI je v České republice již možno objednávat, základní cena je 1 879 900 korun. První vozy budou dodány v létě 2019.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *