Motory nové Škody Fabia pod lupou

Čtvrtá generace modelu Fabia nabízí čtyři úsporné benzinové motory nové generace Evo koncernu Volkswagen. Pohonné jednotky pokrývají výkonové spektrum od 59 kW (80 k) do 110 kW (150 k) a splňují přísnou emisní normu Euro 6d. Pokud si připlatíte za větší nádrž, může činit dojezd na jedno natankování přes 900 km.

Nová Škoda Fabia nabízí čtyři benzinové motory generace Evo koncernu Volkswagen, splňující emisní normu Euro 6d. Tři z nich jsou ale litrové tříválce. Agregáty 1.0 MPI o výkonu 59 kW (80 k) a přeplňovaný 1.0 TSI o výkonu 70 kW (95 k) jsou spojeny s pětistupňovou manuální převodovkou. U dalšího přeplňovaného motoru 1.0 TSI o výkonu 81 kW (110 k) lze volit mezi šestistupňovou manuální převodovkou a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG.

Nejvýkonnější motorizací nové Fabie je přeplňovaný čtyřválec 1.5 TSI s výkonem 110 kW (150 k) a standardně dodávanou sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Většina motorů a všechny převodovky Fabie 4. generace jsou vyráběny v České republice – motory 1.0 MPI a 1.0 TSI a manuální převodovky v hlavním závodě Škody v Mladé Boleslavi, sedmistupňové automatické převodovky pak v závodě ve Vrchlabí. Všechny pohonné jednotky jsou nabízeny standardně s nádrží o objemu 4é litrů. Za příplatek lze dostat nádrž o 10 litrů větší – ano, čtete správně, už i za nádrž si Škoda nechá připlácet!

Technická vylepšení motorů
Díky četných detailních vylepšení má tříválcový motor MPI současné generace Evo nižší spotřebu i emise a zároveň vyšší výkon. Klikový mechanismus včetně pístů a pístních kroužků prošel optimalizací pro snížení třecích ztrát. Okruh s chladicí kapalinou byl v oblasti hlavy a bloku motoru modifikován pro dosažení vyšší účinnosti chlazení válců, spalovacích prostorů a integrovaného výfukového potrubí. Motor MPI navíc využívá Atkinsonův spalovací cyklus, při němž se sací ventily uzavírají až v průběhu kompresního zdvihu pístu, čímž je z válce vytlačována část nasáté směsi zpět do sacího potrubí. Tím se snižuje kompresní poměr, což pomáhá snižovat spotřebu paliva.

U obou motorů 1.0 TSI s přímým vstřikováním jsou litinové vložky válců hliníkového bloku motoru nahrazeny inovativním plazmovým nanášením povrchové vrstvy válců o celkové tloušťce pouhých 150 mikrometrů (0,15 milimetrů). Tento proces snižuje vnitřní tření a tím optimalizuje spotřebu paliva i emise. Díky lepší distribuci a odvodu tepla ve spalovacím prostoru se také redukuje tepelné namáhání motoru. Tříválcové přeplňované motory pracují se vstřikovacími tlaky až 350 barů a využívají Millerův spalovací cyklus, který snižuje spotřebu. Turbodmychadlo má variabilní geometrii lopatek, což zajišťuje vysoký točivý moment v širokém rozsahu otáček motoru a zároveň snižuje emise.

Novou vrcholnou motorizací modelu Fabia je čtyřválcový motor 1.5 TSI, který má rovněž vrstvu nanášenou pomocí plazmy, pracuje se vstřikovacími tlaky až 350 barů a je vybaven aktivním řízením válců (ATC). Tento systém v případě malé zátěže motoru automaticky vypíná oba prostřední válce – což řidič téměř nepostřehne – a snižuje tak spotřebu a emise CO2.

Za příplatek Paket pro špatné cesty nebo sportovní podvozek
Nová Škoda Fabia nabízí kromě standardního podvozku také další dvě verze na přání. Paket pro špatné cesty obsahuje specifické pružiny i tlumiče a dodatečnou ochranu podvozku. Světlá výška vozu je zvýšena o 15 mm. Druhou příplatkovou možností je sportovní podvozek. Ten nabízí odlišnou charakteristiku odpružení, je tedy tužší. Vůz s tímto odpružením má navíc o 15 mm sníženou světlou výškou.

Mohlo by se vám líbit...