Volkswagen e-Golf jezdí v Hamburku zcela automatizovaně

Koncern Volkswagen testuje automatizovaná vozidla ve veřejném městském provozu v Hamburku. Volkswagen tak poprvé zkouší automatizovanou jízdu úrovně 4 za reálných podmínek německého velkoměsta. Flotila pěti vozidel e-Golf, vybavených laserovými skenery, kamerami, ultrazvukovými a radarovými senzory, jezdí na tříkilometrovém úseku.

Volkswagen testuje v Hamburku zcela automatizovanou jízdu se speciálně vybavenými elektromobily e-Golf. Axel Heinrich, vedoucí výzkumu koncernu Volkswagen, k tomu říká: „Testy jsou zaměřeny jak na technické možnosti, tak i na požadavky kladené na městskou infrastrukturu. Má-li být v budoucnosti cestování automobilem ještě bezpečnější a komfortnější, musí být vozidla nejen autonomní a inteligentnější, ale města musejí také nabízet digitální ekosystém, v němž mohou automobily komunikovat se semafory a systémy řízení silniční dopravy i vzájemně mezi sebou.“

V Hamburku nyní vzniká devítikilometrová zkušební trasa pro automatizovanou a síťově propojenou jízdu (TAVF). S jejím kompletním dokončením se počítá v roce 2020. Město proto postupně vybavuje semafory technikou pro oboustrannou komunikaci mezi vozidly a infrastrukturou. Volkswagen a Hamburk tak činí rozhodující krok na cestě k další optimalizaci dopravy prostřednictvím digitalizace a plošného využití automatizované jízdy na území města.

Michael Westhagemann, zastupitel města Hamburk, odpovědný za hospodářství, dopravu a inovace, k tomu říká: „Za dva a půl roku se v Hamburku uskuteční světový kongres na téma inteligentních dopravních systémů ITS. Velkou roli v nich bude hrát automatizovaná jízda. Mám radost, že jsme již s naším strategickým partnerem, koncernem Volkswagen, získali prvního uživatele naší zkušební trasy. Hamburk budeme etablovat jako etalon inteligentní mobility a v roce 2021 představíme světové veřejnosti mnoho inovativních projektů v oblasti mobility.“

Skenery, radary a kamery
Elektromobily e-Golf, upravené divizí výzkumu koncernu Volkswagen, disponují jedenácti laserovými skenery, sedmi radarovými senzory a 14 kamerami. Při pravidelných zkušebních jízdách, které trvají obvykle několik hodin, je přenášeno až 5 GB dat za minutu. K jejich zpracování je využíván výpočetní výkon 15 laptopů v zavazadlovém prostoru elektromobilu e-Golf.

Enormní výpočetní výkon a precizní snímací technika umožňují v plynulém provozu, na nejkratších vzdálenostech a během milisekund, zaznamenávat chodce, cyklisty, ostatní automobily, křižovatky, značky upravující přednost v jízdě, parkující vozidla a vozidla přejíždějící mezi jednotlivými jízdními pruhy. Navzdory rozmanitosti a komplexitě informací musí umělá inteligence vozidla vnímat všechny relevantní objekty a reagovat na ně, v žádném případě však nesmí vyvolat falešné poplachy.

Při vývoji umělé inteligence jsou používány různé přístupy, mimo jiné hluboké učení, neuronové sítě a proces rozpoznávání vzorů. Bez lidského dohledu to však zatím nejde. Z bezpečnostních důvodů sedí při zkušebních jízdách v Hamburku za volantem speciálně školení řidiči, kteří nepřetržitě sledují veškeré funkce řízení a v případě nouze mohou zasáhnout.

Automatizovaná jízda má několik úrovní
Divize výzkumu koncernu Volkswagen spolupracuje se všemi značkami a relevantními divizemi a odděleními koncernu, aby bylo možné realizovat funkční automatizovanou jízdu ve veřejné silniční síti, a to až po autonomní jízdu úrovně 5. Výsledky tohoto projektu budou proto průběžné využívány v dalších výzkumných a vývojových iniciativách.

Cílem je nabízet během několika let zákazníkům autonomní přepravu zboží a osob ve veřejném prostoru. To přispěje k trvalému zlepšení plynulosti dopravy a nejspíš i k bezpečnosti silničního provozu. Nicméně o požitek z jízdy, z řízení automobilu, o ten nás tímto způsobem automobilky chtějí připravit! Autonomní jízda ve veřejné silniční síti bez pojistky v podobě řidiče za volantem vyžaduje změnu legislativního rámce a vybudování nezbytné infrastruktury. To samozřejmě nějakou dobu potrvá a tak zatím můžeme být v klidu a užívat si radosti z volantu.

Jednotlivé úrovně automatizované jízdy
Úroveň 1: Asistovaná jízda
Například ACC (adaptivní tempomat)

Úroveň 2: Částečně automatizovaná jízda
Například Travel Assist (kombinace adaptivního tempomatu a asistenta pro jízdu v jízdním pruhu)

Úroveň 3: Rozsáhle automatizovaná jízda
Například asistent pro jízdu v dopravní koloně

Úroveň 4: Zcela automatizovaná jízda
Například systém pro zaparkování v parkovací budově

Úroveň 5: Autonomní jízda
Například přeprava zcela bez řidiče

Mohlo by se vám líbit...