120 let Škoda motorsportu: jak to všechno začalo

Škoda si připomíná 120 let úspěšného angažmá na poli motoristického sportu. Dnes sbírá vítězství s rallyovým speciálem Fabia Rally2 evo, ale první úspěchy se dostavily v jedné stopě.

Sportovní naturel byl vlastní už zakladatelům mladoboleslavské továrny, nadšeným cyklistům Václavu Laurinovi a Václavu Klementovi, a nejinak je tomu i dnes, kdy vavříny sbírá veleúspěšná Škoda Fabia Rally2 evo. Než se ale mladoboleslavská značka dopracovala ke špičkovému rallyovému speciálu, uteklo hodně vody. Fabii Rally2 evo předcházela řada úspěšných modelů vozů, ale i skvělé sportovní výkony v jedné stopě. Motocykly neboli „motorové dvoukolky“ L&K Slavia debutovaly v listopadu 1899. Premiérou na poli motorsportu byla pro mladoboleslavskou značku koncem června 1901 účast na mezinárodním 1200 kilometrů dlouhém závodu z Paříže do Berlína. A od té chvíle pokračuje dlouhá řada sportovních triumfů mladoboleslavské automobilky.

V meziválečném období po slavných laurinkách převzala štafetu nová generace automobilů Škoda. V lednu 1936 byl například roadster Škoda Popular na Rallye Monte Carlo druhý ve třídě do 1500 cm3, napřesrok se dařilo většímu kupé Rapid. Po druhé světové válce vyhrála trojice vozů Škoda 1101 svoji třídu v závodě na 24 hodin v belgickém Spa. Vznikly i speciály Sport a Supersport přeplňované kompresorem nebo roadstery a kupé Škod 1100 OHC (1957 a 1959). Následovala slavná éra modelové řady Škoda Octavia, připomeňme alespoň její hattrick ve třídě na Rallye Monte Carlo (1961–1963).

Porsche Východu
V roce 1964 vyjela na závodní tratě Škoda 1000 MB, s motorem vzadu a samonosnou karoserií. Navázaly na ni Škoda 110L Rallye, Škoda 120S a pak zejména „porsche Východu“, legendární kupé Škoda 130RS. Svoji třídu ovládl tento vůz mimo jiné na Rallye Monte Carlo (1977) či Rallye Akropolis (1978, 1979 a 1981), nemluvě o absolutním vítězství v Mistrovství Evropy cestovních vozů na okruzích v hodnocení značek (1981).

Následovala rallyová Škoda 130LR, která se po určitých úpravách blýskla na letošní Rallye Dakar v kategorii Classic, vypsané pro historické závodní vozy. Novodobá historie angažmá značky Škoda na poli motoristického sportu odstartovala nasazením hatchbacku Favorit v Rallye Monte Carlo. Následovala Felicia Kit Car a Octavia Kit Car, ale pro sezonu 1999 byla vypsána nová soutěžní kategorie WRC. Prvním zástupcem okřídleného šípu se stala robustní Octavia WRC, postavená na základě první generace tohoto modelu.

Škoda 130 RS

Sportovní Fabia
Octavii vystřídala Fabia WRC (2003–2007) s níž předvedl úchvatnou jízdu na Australské rallye legendární Colin McRae. Další kapitolu nadepsala Fabia Super 2000, taktéž vybavená pohonem 4×4 (2009). Tovární posádka Jan Kopecký – Pavel Dresler získala dvakrát po sobě mistrovský titul v hodnocení jezdců v ERC a poté i v APRC. V letech 2009 až 2014 získali jezdci s vozy Škoda Fabia Super 2000 celkem 50 národních a mezinárodních titulů!

V roce 2015 se vlajkovou lodí sportovních aktivit mladoboleslavské automobilky stala Škoda Fabia R5/Rally2. Právě s ní získaly posádky továrního týmu Škoda Motorsport v letech 2015 až 2019 pět titulů mistrů světa v hodnocení výrobců. Dalších pět titulů pod hlavičkou FIA připojily úspěšné zákaznické týmy Škoda a připsaly si i 23 prvenství v národních šampionátech.

Rallyový speciál Škoda Fabia R5 evo

Strhující příběh sportovních úspěchů okřídleného šípu tedy pokračuje. Na stránkách našeho specializovaného magazínu RacingLife.cz si po celý tento rok budeme připomínat jeho slavné úspěchy, tituly a zajímavosti.

Mohlo by se vám líbit...

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.